Onduidelijk wie Dutchbird bezit

Bezorgde reizigers, spanning over het voortbestaan en een prangende vraag: wie is eigenaar van Dutchbird?

Onrust in de luchtvaartindustrie in Nederland. Air Holland ging begin dit jaar failliet en de top van het bedrijf werd opgepakt op verdenking van witwassen van crimineel geld. Topman Harm P. van concurrent Exel Aviation Group (grootaandeelhouder Erik de Vlieger) werd twee weken geleden aangehouden, ook wegens witwaspraktijken. En dan is er nog een faillissementsaanvraag voor een dochter van de Exel-groep en belastingbeslagen bij twee andere Exel-dochters.

Daar komen nu de problemen met chartermaatschappij Dutchbird bij. De in november 2000 opgerichte maatschappij verzorgde tot gisteren chartervluchten naar bestemmingen in en rond het Middellandse-Zeegebied. Vorige week werden twee van de vijf toestellen al teruggetrokken door de Duitse eigenaar wegens achterstallige betalingen. Nu heeft ook Boeing besloten zijn drie 757-toestellen niet langer ter beschikking te stellen aan Dutchbird. Daarmee is de gehele vloot uit de lucht.

De achterliggende problemen zullen de reizigers ontgaan. Die willen volgens een woordvoerster van touroperator Thomas Cook slechts weten of de geboekte vakanties niet in gevaar komen. ,,Dat is niet aan de orde. Wij zorgen dat ze op de bestemming komen en halen iedereen ook weer terug.'' Inmiddels zijn de vluchten omgeboekt naar Transavia en Martinair.

Wat de reizigers ook niet bezighoudt, maar het management van Dutchbird en de vakbonden des te meer, is de vraag wie de eigenaar van Dutchbird is. Het management was gisterochtend nog in afwachting van de nieuwe directeur van het bedrijf. Maandagavond benoemde Harm P., de van witwaspraktijken verdachte ex-directeur van de Exel-groep, zichzelf tot directeur van Dutchbird. Die bevoegdheid heeft hij. Harm P. blijkt via zijn onderneming LBF Zeeland BV voor 100 procent eigenaar van Bimoss Air, de vennootschap die de naam Dutchbird voert.

,,Gisteravond kregen wij een telefoontje dat Harm P. zichzelf tot directeur benoemd had'', zei manager A. Balk gisteren vóórdat P. het management een spreekverbod oplegde. ,,Wij wisten niet dat Harm P. enig aandeelhouder was. Wij dachten dat wij sinds vier weken onderdeel uitmaakten van de Exel Aviation Group. U kunt zich onze verbazing voorstellen toen wij vorige week van de heer De Vlieger te horen kreeg dat hij zijn handen van ons aftrok.''

De Vlieger was via zijn onderneming LBF Management tot 26 november directeur van Bimoss, zo blijkt uit het handelsregister. Na zijn vertrek werd er geen nieuwe directeur ingeschreven. Pas sinds gisteren is die er weer: de vrijdag uit voorarrest vrijgelaten Harm P.

De onduidelijkheid over de eigendomsverhoudingen van Dutchbird ontstond vorige week. Na de arrestatie van Harm P. kondigde De Vlieger aan dat hij niets te maken had met Dutchbird. Manager Balk, voor het ingaan van het spreekverbod: ,,Ik heb begrepen dat Harm P. op papier aandeelhouder werd, louter om mededingingsproblemen te voorkomen. Het is bekend dat P. niet over veel financiële middelen beschikt. Dus het geld dat hij betaald heeft voor de aandelen, zal geleend zijn.''

Harm P. was tot vorige week voor 15 procent aandeelhouder van de Exel-groep. Het geld om die aandelen te verwerven was hem geleend door een van de andere aandeelhouders van de Exel-groep, onroerendgoedhandelaar Niek Sandmann. Die heeft zelf, net als De Vlieger, een belang van 42,5 procent in de Exel-groep.

Vakbondsbestuurder M. Rog van De Unie begrijpt er ,,niets meer van''. Gisteren had hij een gesprek met P. ,,Die suggereerde dat Dutchbird alsnog zou worden opgenomen in de Exel-groep. Maar bij Exel ontkent men ten stelligste dat ze ook maar iets te maken hebben met Dutchbird en Harm P.''

,,Alle banden met Dutchbird en Harm P. zijn doorgesneden'', zegt de gisteren benoemde Exel-woordvoerder D. Istha. P. is al dagen onbereikbaar voor de pers.