`Wij erfden het soulgevoel'

De grote vrouwenstemmen uit de soul toerden dit jaar samen door Europa als de Daughters of Soul. Hun tournee werd vastgelegd in een tv-documentaire. ,,We wilden boven onszelf uitstijgen.''

Een van de gemiste kansen van dit popjaar was dat de gelegenheidscombinatie Daughters Of Soul niet in Nederland heeft opgetreden. Ze wilden wel, maar geen zaalhouder durfde het aan. Terwijl het toch ging om Nona Hendryx van Labelle, Joyce Kennedy van Mothers Finest en Sandra St. Victor van The Family Stand, die hun vocale superkrachten bundelden met jonkies Lalah Hathaway, Simone en Indira Khan, dochters van respectievelijk Donny Hathaway, Nina Simone en Chaka Khan.

Ze repeteerden in Amsterdam met de crème de la crème van Nederlandse sessiemuziekanten en brachten een spektakulair programma van oude en nieuwe soul, dat aan Nederland voorbij zou zijn gegaan als documentairemaakster Yvette Forster zich er niet mee had bemoeid. Forster filmde de repetities en volgde de tournee naar een jazzfestival in Spanje. Met beperkte middelen stelde ze een voorbeeldige tv-documentaire samen, waarin de drijfveren van de souldames worden blootgelegd.

Initiatiefneemster Sandra St. Victor is blij dat er zo iets van de tournee bewaard is gebleven. Zij was op het podium de spil van de groep, met haar indrukwekkende, diepdonkere soulstem. Popliefhebbers kennen St. Victor van The Family Stand, de Newyorkse groep die in 1990 een hit scoorde met Ghetto heaven en die twee jaar later op Pinkpop stond. Dat werd het laatste optreden van de groep, die achter de schermen als productiemaatschappij The Neptune Factor actief was voor onder anderen Paula Abdul.

,,In zekere zin waren we The Neptunes van onze tijd'', zegt de sinds enkele jaren in Nederland woonachtige St. Victor. ,,Wie hip en `urban' wilde klinken, klopte bij ons aan. Produceren leverde ons veel meer op dan zelf platen maken en optreden, maar mijn hart ligt bij live zingen. In Nederland heb ik het geluk gevonden: een man en dochter, en een veiliger omgeving voor mijn kind dan New York. In de VS zijn er bovendien nauwelijks nog plekken waar je als zangeres zonder recente hit kunt optreden. `Pay to play' luidt nu het devies. In Europa is er meer respect voor de onvervalste soultraditie.''

De uitbundigheid van gospel werd haar niet met de paplepel ingegoten, legt St. Victor uit. ,,Bij ons in de kerk ging het er veel stijver aan toe dan in het zuiden van de VS. We zongen traditionele psalmen en gezangen, zonder dans of handgeklap. Op mijn tienerkamer luisterde ik naar de zoete soul van de Isley Brothers en de diepe funk van Graham Central Station. Die muziek vond ik niet alleen mooi; ik vóelde hem. Later heb ik me verdiept in jazz en klassieke zang, maar het soulgevoel is altijd gebleven.''

In The Family Stand was St. Victor het warm kloppende soulhart, terwijl Peter Lord en V. Jeffrey Smith meer de rock en de funk vertegenwoordigden. ,,Waarschijnlijk zijn we door die mix van stijlen nooit grootscheeps doorgebroken. Onze platenmaatschappij vond ons moeilijk in een hokje te plaatsen en deed niets aan de promotie van onze platen. Ons nummer Plantation radio ging erover hoe in Amerika elk muziekgenre in zijn eigen ghetto zit opgesloten. Het lukte ons niet om daar uit te breken.''

Als soliste maakte Sandra St. Victor de uitstekende, maar obscuur gebleven cd's Mac Diva Saves The World en Gemini Both Sides, allebei met medewerking van ex-bandleden Lord en Smith. Uit liefde voor een Nederlandse man verhuisde St. Victor naar Arnhem. Toen ze in Europa met Joyce Kennedy en Nona Hendryx kon werken, ontstond het idee voor een Daughters Of Soul-tournee. ,,Joyce, Nona en ik zijn de spirituele erfgenamen van het soulgevoel; Lalah, Simone en Indira kregen het van hun beroemde ouders mee. Nina Simones dochter heet Lisa, maar ze heeft een hekel aan die naam en noemt zich daarom Simone.''

,,We wilden in wisselende combinaties boven onszelf uit stijgen. Een hoogtepunt op de setlist was steeds het nummer Four women van Nina Simone, waarin vier vrouwen zingen over hun min of meer donkere huidskleur. Het is niet altijd makkelijk geweest voor zwarte vrouwen in de showbiz. Met de Daughters Of Soul namen we het heft in eigen handen, en in de film kun je zien hoe goed dat was voor ons zelfvertrouwen. De jonkies konden leren van de ouderen, de sterren moesten zich opnieuw bewijzen. Wat ons samenbond was de bezieling.''

`Daughters Of Soul', 22 dec. te zien in Output, Ned.3, 23.45 u.