Dringen op Innercity

Het dance-event Innercity trok zaterdagnacht in de RAI ruim 45.000 bezoekers. De Nederlandse DJ Chuckie: ,,Urban wordt alleen maar groter''

Achter het podium, in de 'urban' zaal van dance-evenement Innercity, lijkt een hiphopclip in voorbereiding. Breakdansers strekken languit liggend op de vloer hun spieren. Meisjes in strakke, korte broekjes wiegen alvast hun heupen los, er wordt een flinke doos champagne binnengedragen.

Arthur Sabandar van 4N, de urban tak van dancegigant ID&T, kijkt gelaten naar de volgepakte zaal. Het is er haast onmogelijk om te bewegen, her en der breken door de drukte zelfs relletjes uit. ,,Het is zo vol, dat de mensen vooraan worden platgedrukt.''

Ook de andere zalen van congrescentrum Amsterdam RAI – elk met een eigen muzikaal thema – zijn deze zaterdagnacht afgeladen.

Om de ruim 45.000 bezoekers van dit massale dansfeest in goede banen te leiden, is op de belangrijkste verbindingsroutes tussen de zalen éénrichtingsverkeer ingesteld.DJ Chuckie loopt ontspannen door de backstageruimte. Hij straalt. Voor hem onderstreept de gigantische drukte slechts zijn eigen succes. Samen met zijn broer Ryan Narain werd hij ruim een jaar geleden gevraagd om de urban afdeling van ID&T op te zetten. Hun bijdrage aan Innercity 2003 was het eerste visitekaartje.

Inmiddels heeft 4N met evenementen als Luxurush en Ambassador haar naam gevestigd. En heeft Chuckie een succesvol jaar achter de rug, waarin hij vaker dan ooit geboekt werd, hits scoorde en een MOBO Award won voor de beste nationale urban dj.

,,Vorig jaar hadden we nog Amerikaanse acts nodig om deze zaal te vullen, nu krijgen we hem vol met alleen maar Nederlandse dj's.''

Na een kort en chaotisch optreden van Chuckie's rapgroep RMXCRW, begint de kleine populaire dj om kwart over drie 's nachts zijn eigen set met een herhaalde sample van het woord `Amsterdam' over een spijkerharde breakbeat. De zaal ontploft. Waar 4N in haar eigen evenementen, met uitstapjes naar andere genres binnen de dance, duidelijk mikt op de crossover naar het housepubliek, focust Chuckie zich in zijn set juist op de core business: razendsnel aan elkaar gemixte hiphop en r&b. Van Snoop Dogg tot Missy Elliott, en van Usher tot Terror Squad; alle grote namen van het moment komen voorbij.

Chuckie is één van de helden van een nieuwe generatie dj's, die het vinyl definitief lijkt te hebben afgezworen. Naast zijn cd-draaitafels ligt een dikke bewaarmap vol met gebrande cd-tjes in plastic hoesjes, waar met dikke viltstift titels op zijn gekalkt als 'Bubblin' #1' en 'Crazy Ass Beatz'.

Anderhalf uur lang bladert hij tussen het draaien door als een bezetene door zijn map, op zoek naar de volgende dansvloerkraker. Vooraf had hij al verteld: ,,Ik plan niets van tevoren, want je weet nooit wat de andere dj's draaien op zo'n avond.''

Regelmatig laat Chuckie maar vijftien seconden van een populaire hit horen, precies genoeg voor het publiek om met gejuich te reageren op een bekende melodie of baslijn, om dan meteen door te gaan naar het volgende fragment muziek. Het is een beproefde tactiek, die de vaart in zijn show houdt. Hij gaat zo op in de muziek, dat dj Jeremaine S. hem aanhoudend op zijn schouder moet tikken om aan te geven dat híj nu aan de beurt is.

Na afloop vertelt Chuckie meer dan tevreden te zijn.

,,Het kán gewoon niet misgaan hier. Hier zie je pas hoe groot urban is geworden. En het wordt alleen maar groter en groter.''

Hij grijnst. ,,Volgend jaar sta ik in mijn eentje in de Heineken Music Hall. En reken maar dat het daar dan ook druk zal worden.''