De Vlieger wil nieuwe topman voor Exel-groep

De Exel Aviation Group krijgt nog deze week een interim-manager. Dat bevestigt de Amsterdamse zakenman Erik de Vlieger, grootaandeelhouder van de Exel-groep.

,,Het zal duidelijk zijn dat ik niet de meest geschikte persoon ben om een luchtvaartbedrijf te leiden'', aldus De Vlieger die de dagelijkse leiding van het grootste Nederlandse luchtvaartbedrijf vorige week op zich nam. Dat deed hij nadat algemeen directeur Harm P. door justitie was gearresteerd. Harm P., sinds vrijdagmiddag weer op vrije voeten, wordt verdacht van het witwassen van crimineel geld, afpersing en valsheid in geschrifte. P. keert voorlopig niet terug bij Exel.

De Vlieger: ,,Ik ga de rust en de luwte in en laat het recht op zijn beloop. Na alles wat er afgelopen tijd gebeurd is, zit ik toch een beetje als een aangeslagen bokser in de hoek.''

Accountant PricewaterhouseCoopers begint morgen, volgens De Vlieger, aan een forensisch onderzoek bij de Exel-groep. Dat moet uitwijzen of de groep ,,voor iets gebruikt is'', aldus De Vlieger. Justitie zei na de arrestatie van Harm P. dat de Exel-groep geen verdachte is, maar dat het bedrijf misschien gebruikt is als ,,vehikel'' voor criminele praktijken.

De belastingdienst heeft afgelopen vrijdag opnieuw beslag gelegd op een onderdeel van de Exel Aviation Group. Dat zegt vakbondsbestuurder G. Maenen van De Unie. Het zou gaan om European Quality Maintenance (EQM) in Eindhoven, een technisch onderhoudsbedrijf. De Vlieger ontkent het beslag, maar zegt niet over ,,technische details'' te beschikken.

Volgens Maenen had EQM al langer betalingsproblemen. De Exel-groep ,,betaalt de rekeningen van EQM niet. De opzet is dat EQM failliet gaat, om zo onder de duurdere CAO-contracten bij EQM uit te komen. Vervolgens moeten de vergunningen van EQM worden overgenomen door het onderhoudsbedrijf Exel Technics dat een goedkopere CAO kent'', aldus Maenen. Afgelopen donderdag legde de belastingdienst beslag op een ander onderdeel van Exel.

Het overleg tussen de Exel-groep en chartermaatschappij Dutchbird loopt nog, aldus De Vlieger. Exel nam Dutchbird onlangs over, maar kwam daar op terug nadat Harm P. was gearresteerd. Volgens De Vlieger wordt Dutchbird mogelijk in een stichting ondergebracht.

Op de Antillen houdt minister van Verkeer Leeflang intussen een regionale vliegvergunning voor Exel aan. De vergunning had vorige week afgegeven zullen worden, maar Leeflang wil eerst zekerheid dat Exel niet in problemen zit.