Virtueel versteld staan

In een `online' samenwerking met Nederlandse leerlingen maakten Poolse scholieren indruk. `Zij moeten voor alles vechten.'

IN DE WERELD van de ICT is het zo gewoon dat ontmoetingen per kabel lopen, dat een échte ontmoeting een nadere omschrijving nodig heeft: IRL, in real life. Een ontmoeting IRL in Praag is de prijs die het Haagse Aloysius College samen met de Konarski Secondary School in Mielec, Polen, vorige week in de wacht sleepte bij de wedstrijd Europe Online. Bij die wedstrijd draaide het om ICT: de scholieren hadden de opdracht om ICT te gebruiken om op een leuke manier tot uitwisseling te komen met een school in één van de nieuwe lidstaten van de Europese Unie.

Aan de wedstrijd deden in totaal zes middelbare scholen mee, een vrij magere oogst doordat de informatie over de wedstrijd pas laat naar buiten werd gebracht. Maar dat hoort bij het leerproces, want Europe Online is een proefproject. Organisator is EPN, Platform voor de Informatiesamenleving, met deelnemers uit het bedrijfsleven, overheid en het onderwijsveld. De wedstrijd Europe Online werd gesteund door het Ministerie van Economische Zaken. Om die reden werd de prijsuitreiking op 9 december ingeleid door minister Brinkhorst, heel toepasselijk per videoboodschap.

Drie scholen mochten hun product presenteren tijdens een bijeenkomst over `breedband' bij Siemens (één van de deelnemers in EPN) in Zoetermeer. Dat gebeurde met het nodige gestotter, rode vlekken van de zenuwen, ademtekort en robotachtige bewegingen op het podium. Het is ook niet niks, een presentatie geven voor een club van zakenlieden. Te midden van deze zee van blauwe en grijze pakken vielen de scholieren op als vuurtorens. De hoofdrol was weggelegd voor twee meiden van het Baken Park Lyceum uit Almere. Zij gingen voor de gelegenheid gekleed gingen in klederdracht, compleet met mutsje en klompen. ``Om een stukje cultuur te laten zien'', aldus presentatrice Robin (15).

Het Baken Park Lyceum werd, met hun uitwisselingsschool in Sopot, Polen, tweede. In hun presentatie gingen de leerlingen in op de verschillen en overeenkomsten tussen beide landen, de scholen en de scholieren zelf. Eva (16): ``We hebben voor verschillende onderwerpen verschillende onderzoeksmethoden gebruikt. Bijvoorbeeld om de kunst en architectuur in Almere en in Sopot te vergelijken hebben we foto's uitgewisseld en via MSN hebben we over de mogelijkheden voor recreatie gechat. Ook hebben we een enquête gemaakt met vragen over religie. Die enquête hebben wij op onze school afgenomen en de Polen op hun school. Daaruit bleek dat 93% van de leerlingen daar zich religieus noemt en geregeld naar de kerk gaat. Bij ons is dat veel minder. Dat vond ik het meest opvallende.''

Op het Baken Park Lyceum was de wedstrijd ondergebracht bij het vak Duits. De website die gepresenteerd werd was dan ook in het Duits. Robin: ``Zodat je kan leren van wat je doet.'' Docent Jan van der Meer: ``Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. Behalve dat het goed is voor hun ICT-vaardigheden, leren ze er ook veel Duits van. Normaal schrijven ze in het eerste semester misschien één brief, nu waren het er wel twintig.''

Op het Aloysius College was de wedstrijd onderdeel van het vak CKV, Culturele Kunstzinnige Vormgeving. ``Het leek ons wel leuk'', antwoordt Naomi (15) op de vraag waarom zij heeft meegedaan. ``Europa is toch de toekomst, dus daar wil je mee bezig zijn.'' Op de vraag of dat niet vooral een politiek correct antwoord is, want wat interesseert de gemiddelde scholier zich nu voor Europa, moet ze lachen. ``Klopt'', zegt ze. ``Maar het is wel zo dat ik nu wel meer Europa-minded ben geworden, doordat we kennis hebben gemaakt met scholieren in Polen, die veel verder zijn op het gebied van internationalisering. Ze hebben bijvoorbeeld een Europese commissie in de school en doen heel veel uitwisselingsprojecten met verschillende landen in Europa.''

Opvallend is dat de vertegenwoordigers van het Aloysius College allevier techneuten zijn, met profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek, terwijl de scholieren van het Baken Park Lyceum (die tweede werden) afkomstig zijn uit de culturele hoek, met profielen Cultuur & Maatschappij en Economie & Maatschappij. ``En dan toch de hoofdprijs in de wacht slepen voor de beste culturele presentatie'', zegt Toon Tullemans, docent CKV op het Aloysius College, met een brede grijs.

Behalve de vier leerlingen van het Aloysius College die het project in Zoetermeer durfden presenteren, hebben er nog zo'n vijfentwintig andere leerlingen uit 4-havo aan deelgenomen. Allemaal hebben ze aan het project een persoonlijk e-mail-contact overgehouden met een Poolse leeftijdgenoot. Naomi mailt met Paul over hobby's en schoolse zaken. Bahadir (17) mailt met Gregorz. ``Vooral over de site en computers, want daar hebben ze, zeg maar, een apart computer-profiel.''

Op de vraag wat de scholieren van de wedstrijd geleerd hebben, behalve dan meer techniek rondom het maken van een website en het monteren van films, heeft Sjors (15) een antwoord: ``Toen wij aan dit project begonnen hadden we veel vooroordelen over Polen. Ik dacht dat ze geen Engels zouden spreken en slecht Duits. Maar toen kwamen we erachter dat ze juist heel goed Engels en Duits spreken. Dat ze net zo modern zijn als wij.'' ``Sterker nog'', vult Tullemans aan, ``ze hebben ons versteld doen staan. Zij kwamen meteen met het idee om de website in Flash te doen, terwijl wij zo ver nog lang niet zijn.''

Zijn scholieren in Polen dus ambitieuzer dan in Nederland? Sjors knikt. ``Zij gingen er echt voor met dit project. Ze zijn heel fanatiek. Voor ons is school een straf, maar zij vinden het nog leuk.'' Bahadir: ``Weet je hoe dat komt? Hier kan je uit alles kiezen. Maar zij moeten voor alles vechten. Zij zitten dag en nacht achter de boeken omdat ze wat willen bereiken. Als je bij een bos vol met appels woont, pak je maar heel weinig appels. Maar als je bij een bos met maar heel weinig appels woont, zoek je je rot.''

www.epn.net