Goud of lood voor reclamespotjes

Het wemelt in deze periode van het jaar van de verkiezingen. Zeker op internet kun je het zo gek niet bedenken of er is een website te vinden waar voor of tegen iets of iemand een stem uitgebracht kan worden. Zo wordt aanstaande woensdag 22 december in een live tv-programma bekendgemaakt wat volgens tv-kijkers de beste reclamespot van het jaar is. De daaraan verbonden onderscheiding is de Gouden Loekie.

De verkiezing van de Loekie is het sluitstuk van een procedure die het hele jaar duurt. Elke maand doen, op basis van onderzoek van bureau Intomart, tien commercials mee aan de maandverkiezingen op www.ster.nl. Internetbezoekers kiezen uit de tien een top-drie. Deze drie winnaars van de maandelijkse verkiezingen vormen aan het eind van het jaar de 36 genomineerden voor de Gouden Loekie. Bezoekers van de website van de STER kiezen hieruit de vijf spotjes die volgende week om de uiteindelijke overwinning strijden.

Vorig jaar koos het publiek `Klussen' van Amstel tot beste commercial van 2003. Het biermerk scoort goed in de verkiezingen, sinds 2000 hebben elf spotjes van Amstel een nominatie voor een Gouden Loekie behaald. Andere populaire adverteerders zijn Centraal Beheer ('Even Apeldoorn bellen') en Calvé pindakaas. Ook de KLM doet het goed: een van de spotjes uit de `zwanencampagne' was in 1995 de allereerste winnaar van een Loekie.

Op www.ster.nl kunnen bezoekers niet alleen stemmen voor de Loekies, de website bevat ook een hele uitstalling van reclame-uitingen. De site is minder uitgebreid dan die van het verwante Reclamearsenaal, dat zich heeft opgeworpen als hoeder van het Nederlandse reclame-erfgoed. Op de site van de STER is met name de geschiedenis van reclame op radio en tv (sinds januari 1967) gedocumenteerd. Een aantal genomineerden voor de beste reclamespot figureert ook op de website waar de irritantste commercial van het jaar wordt gekozen, www2.trosradar.nl. Deze Loden Leeuw wordt toegekend aan de meest belerende, denigrerende of smerige reclame die dit jaar is uitgezonden. De stemprocedure, onder de hoede van het consumentenprogramma Radar van de TROS, lijkt veel op die van de Gouden Loekie. Twaalf genomineerden dingen mee naar de Loden Leeuw, die in januari bekend wordt. In de tussenstand staat een spotje van Becam met Frits Bom als `leningenman' nog met afstand op nummer een. Eerder dit jaar verbood de Reclame Code Commissie de voormalige ombudsman Bom om in deze commercials op te treden. Vorig jaar won een spotje van Frisia Financieringen de Loden Leeuw, in 2002 ging KPN I-mode met de twijfelachtige eer strijken.

www.ster.nl, www2.trosradar.nl