Een recalcitrante beurslieveling

Door hogere verkopen zit de autoindustrie weer in de lift, denkt zakenbank Goldman Sachs. Op de belangrijkste effectenbeurs voor de autoindustrie, in Frankfurt, is daar nog weinig van te merken.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, maar de met ruim 10 procent gestegen autoverkopen in West-Europa de afgelopen maand verleidden zakenbank Goldman Sachs tot de conclusie dat de koersen van de meeste beursgenoteerde autofondsen zo langzamerhand wel ,,de bodem hebben bereikt.'' Europa komt dit jaar waarschijnlijk uit op het record van 1999 van 15,1 miljoen verkochte auto's. Dat moet vooral heuglijk kerstnieuws zijn voor de Duitse beurs in Frankfurt, waar `zwaargewichten' uit de auto-industrie als DaimlerChrysler, Volkswagen en BMW zwaar meewegen in de Dax-index, het Duitse equivalent van de AEX.

Anderzijds staat het optimisme van Goldman Sachs haaks op de visie van concurrent Morgan Stanley, die zich hardop afvraagt wat de waarde van die hogere autoverkopen eigenlijk is in een zware concurrentiestrijd. Daarbij biedt bijvoorbeeld Volkswagen op de Franse markt de consument `extra's' aan ter waarde van 2.500 euro om de verkopen op peil te houden.

Realistischer is het derhalve te stellen dat de Duitse beurs maar één `gouden autoaandeel' bezit: Porsche. De sportwagenfabriek is de meest winstgevende autofabrikant ter wereld. Bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking maakte over het 31 juli afgelopen boekjaar een operationele winst bekend van meer dan een miljard euro op een omzet van 6,3 miljard. Duizelingwekkende cijfers waar geen autofabrikant aan kan tippen. Geld wat met uitzondering van de inkomsten van het ontwikkelingscentrum in Weissach – waar Porsche zelfs cockpitstoelen voor Airbus ontwerpt – vrijwel volledig is verdiend met het maken en verkopen van auto's.

Onder Wiedeking, die het in 1993 bijkans failliete familiebedrijf Porsche met hulp van een Japans management volledig saneerde, is de koers van het bedrijf in twaalf jaar gestegen van 19 euro op het dieptepunt tot boven de 500 euro, waar de koers nu schommelt. Maar Porsche is een recalcitrante beurslieveling. Wiedeking is de `autokoning van Beieren', die zelfs een conflict met de Duitse beurs niet schuwt. Porsche weigert kwartaalresultaten te publiceren. ,,Dat trekt alleen maar koopjesjagers aan'', aldus Wiedeking. ,,Het is onzin dat kwartaalcijfers transparanter zouden zijn voor de belegger dan halfjaarcijfers. Koopjesjagers maken van de beurs een soort casino. En wij zijn gespecialiseerd in het maken van snelle auto's, en niet in het maken van casino's.''

De Duitse beurs heeft Porsche daarom voorlopig naar de strafbank verbannen. Noch in de Dax of de MDax (vergelijkbaar met de Amsterdamse Midkap) is het aandeel terug te vinden.

De marktwaarde op de beurs van Porsche is 8,4 miljard, maar grootschalige handel in de dure aandelen is er niet. De helft van alle aandelen is in bezit van de familie Porsche/Piëch. Miljardair en voormalig bestuursvoorzitter van Volkswagen Ferdinand Piëch is in feite de eigenaar van Porsche.

Porsche is een witte raaf onder de autofondsen, ook omdat het de lage dollarkoers goed heeft afgedekt tot 2007 en met zijn terreinwagen Cayenne op de belangrijkste markt voor het bedrijf, in de VS, gouden zaken doet.

De andere autofabrikanten zijn een ander verhaal. Wat te denken van Jürgen Schrempps DaimlerChrysler? Sinds Daimler in 1998 het Amerikaanse Chrysler heeft gekocht, een 37 procentsbelang heeft genomen in het Japanse Mitsubishi en 10 procent van de truckdivisie van Hyundai beheert, is de koers van DaimlerChrysler met de helft gedaald. Geen cijfers om de handen van beleggers op elkaar te krijgen. Daimler bevindt zich daarmee in het gezelschap van het eveneens sukkelende Volkswagen. BMW draait weliswaar operationeel uitstekend, maar daar is in de beurskoers weinig van terug te vinden.

Het slagveld overziend is volgens Daniël T. Jones, hoogleraar voor de autoindustrie aan Cardiff University, één conclusie gerechtvaardigd. ,,Waar ik dit moment zeker niet mijn geld op zou zetten is aandelen van Duitse autofabrikanten. Misschien hebben ze in Duitsland nog niet helemaal door waar Toyota mee bezig is'', zegt Jones. ,,Toyota doet een absolute greep naar de macht. De Duitsers zijn wereldwijd actief in de autoindustrie, maar komen straks Toyota overal tegen. Daar ondervinden zij vooral financieel nadeel van''