Atletiekploeg?

Oud-sprinter Troy Douglas begint een commerciële atletiekploeg, gericht op de sprint en estafette. Zijn commerciële teams levensvatbaar in de Nederlandse atletiek?

Patrick Wouters van den Oudenweijer van sportmarketingbureau House of Sports, zette met Rintje Ritsma de Sanex-schaatsploeg op: ,,Een commerciële atletiekploeg is wel levensvatbaar in Nederland, maar het is niet te vergelijken met schaatsen. De impact van schaatsen is door de vele aandacht op tv veel groter. De sponsorbedragen zullen in de atletiek veel bescheidener zijn. Het is verstandig dat Douglas zich focust op de sprint en estafette. Wil je sponsors trekken, dan moet je voor de buitenwacht als één team opereren. Een commercieel initiatief heeft wel succes en sterren nodig. In de Nederlandse atletiek heb je geen grote ster. Kamiel Maase, Bram Som en Gert-Jan Liefers zijn niet te vergelijken met Pieter van den Hoogenband of Leontien van Moorsel.''

Daniel Ward (20), sprinter in de ploeg van Douglas: ,,Voor de Nederlandse atletiek is het moeilijk sponsors te krijgen. De estafetteploeg staat dankzij de goede prestaties (brons WK 2003, red.) meer in de belangstelling. Maar het gaat niet om grote bedragen bij het team van Troy. Hopelijk is sponsoring van atletiek een stimulans voor jong talent en wordt de sport aantrekkelijker. Via de estafetteploeg willen we meer aandacht voor de atletiek en de sport naar een hoger niveau tillen. Sport is entertainment, dus we moeten wel prestaties neerzetten. We hebben laten zien wat we kunnen. De Olympische Spelen van 2008 zijn het hoofddoel.''

Joan van den Akker, Nederlands kampioene op de 100 meter: ,,Een goed idee, ook om atletiek beter op de kaart te zetten. Sponsoring kan een stimulans zijn. Ik heb zelf een sponsor gevonden voor volgend jaar. Maar ik heb ook een grote sprong gemaakt met de winst op het NK. Sponsors willen prestaties zien, anders investeren ze niks. De aankomende talenten in de atletiek hebben best veel potentie. Het team van Douglas kan als voorbeeld dienen.''

Rien van Haperen, directeur atletiekunie (KNAU): ,,Maar waarom zou een commerciële atletiekploeg niet levensvatbaar zijn? De loopsport staat behoorlijk in de belangstelling. Door de prestaties van de estafetteploeg en met een trekker als Troy Douglas is sponsoring mogelijk. Atletiek kan in Nederland een oppepper gebruiken. Daarom is het goed dat mensen als Douglas deze initiatieven nemen.''

Honoré Hoedt, hoofdcoach midden- en lange afstand bij de KNAU: ,,De afgelopen drie, vier jaar hebben we met Villa Mila (ploeg midden- en langeafstandslopers met onder anderen Bram Som en Gert-Jan Liefers, red.) een professionele ploeg opgezet. De randvoorwaarden, zoals een goed begeleidingsteam met sportarts en fysiotherapie, zijn geschapen. Ook de prestaties de laatste vier jaar, met zeventien keer een top-8 prestatie op internationaal niveau en verbetering van alle Nederlandse records vanaf 1.500 meter, zijn goed genoeg voor het aantrekken van een sponsor. De volgende stap is een partner vinden. Dat is heel moeilijk in de atletiek. Drie jaar geleden hadden we een sponsor, maar die is maar één jaar gebleven. We wachten op een nieuwe sponsor. Bedrijven vergeten wel eens dat een bekende atleet een enorme achterban van lopers heeft in Nederland.''

Kamiel Maase, Nederlands recordhouder 5.000 meter en marathon: ,,De middelen van de overheid en de bond worden minder. De internationale competitie wordt steeds sterker. Wil je een rol van betekenis spelen, dan heb je financiën nodig. Ik vorm in mijn eentje een professioneel team en kan leven van de sponsorgelden. In die zin is een commercieel atletiekteam niet raar. Maar om succesvol te zijn moet de sponsoring van het team wel voor langere termijn zijn. Het aantal Nederlandse atleten dat fulltime met sport bezig is, is op één hand te tellen. Als je dan meer aandacht op tv krijgt, kom je in de spiraal omhoog. Maar het is moeilijk daarin terecht te komen.''