Oud en nieuw

Voor de tentoonstelling What's new heeft kunstjournalist Jhim Lamoree als gastcurator oude en nieuwe kunst met elkaar verbonden. Oude thema's komen volgens Lamoree terug in een nieuw jasje, of zijn nooit weggeweest. Dat laat hij zien aan de hand van grafisch werk en tekeningen van onder anderen Jacob de Wit (1695-1754), Marlene Dumas (Kaapstad 1953), Rita Ackermann (Boedapest 1968), Vincent van Gogh (Zundert, 1853-1890) en Jacob van der Ulft (Gorinchem, 1627-1689).

Zo wordt een oude tekening (1666) van Van der Ulft van een symmetrisch fantasiegebouw met mensjes op de voorgrond, omgeven door de visie van John Biesheuvel (1963) op een fantasiewereld. Biesheuvel tekende enorme paddenstoelen op de muur, een Alice in Wonderland-landschapje, met de titel Et in Arcadia Ego (2004). Biesheuvels idylle wordt op zijn beurt opgeschud door de popart-achtige tekeningen van de Amerikaan Raymond Pettibon (1957), die een donkere kant van de mensheid neerzet. Het is een mooi samenspel, maar als je Pettibon dan weer vergelijkt met de tekening van Van Ulft, valt vooral het gat van enkele honderden jaren tussen de twee op. En intussen verstoort een pistool (op de aquarel Autumn, 2004) van Hans Broek (1965) ook nog eens het lieflijk Arcadië van Biesheuvel.

Leuk is dat What's New het idee relativeert, dat nieuwer altijd beter is. Maar de keuze voor de oude kunst had wel wat scherper mogen zijn. Lhamoree was voor dit deel van zijn tentoonstelling afhankelijk van de werken die hij in bruikleen kreeg van Kunsthandel Hellingman Jonker en Blondeau Fine Art Services. Door die beperking functioneert de oudere kunst nu vooral als aangever en niet als discussiepartner van de hedendaagse kunst.

What's New. T/m 15 januari in de Annet Gelink Gallery, Laurierstraat 187-189, Amsterdam. Di t/m vr 11-18u, za 13-18u. Inl: 020-3302066, www.annetgelink.com.