Forgeard nieuwe topman bij EADS

De bestuursvoorzitter van vliegtuigbouwer Airbus, Noël Forgeard, wordt een van de twee CEO's van moederbedrijf EADS. Dat heeft grootaandeelhouder van EADS, Arnaud Lagardère, vandaag gezegd.

EADS (European Aeronautic Defense & Space Company) is een consortium dat hoofdzakelijk in Franse en Duitse handen is, met een klein Spaans aandeel. Het bedrijf moet volgens de statuten twee bestuursvoorzitters hebben, een Fransman (nu Philippe Camus) en een Duitser (momenteel Rainer Hertrich). Camus bevestigde in een verklaring vandaag zijn aftreden; hij zei een functie te hebben aanvaard bij Lagardère, waar hij voorheen ook werkte. De Lagardère groep heeft samen met de Franse staat 30,7 procent van de aandelen in bezit van EADS. Wanneer de functiewisseling plaatsheeft is nog niet duidelijk, maar naar wordt aangenomen juni volgend jaar, wanneer de termijn voor de beide bestuursvoorzitters afloopt.

Eerder al liet Hertrich weten in juni 2005 plaats te zullen maken voor een Duitse opvolger, die moet worden benoemd door DaimlerChrysler, dat 33 procent van de aandelen van EADS bezit. EADS is op zijn beurt weer de grootste aandeelhouder (80 procent) van Airbus – de andere 20 procent zijn in handen van het Britse bedrijf BAE Systems.

De laatste maanden had een felle machtstrijd plaats in de top van EADS. Philippe Camus verzette zich hevig tegen zijn vertrek, maar Forgeard had meer medestanders in het bedrijf en won. De topman van Airbus wilde, in samenspraak met vooraanstaande Franse politici, ook de structuur veranderen van EADS, door één bestuursvoorzitter aan te stellen. Dat zou dan een Fransman moeten zijn, terwijl een Duitser Airbus mocht leiden. Maar de andere aandeelhouders, met name DaimlerChrysler, waren tegen.

De onrust binnen EADS en Airbus doet het bedrijf geen goed. Ondanks het feit dat er wel nieuwe orders binnenkomen, staan de resultaten volgens analisten onder druk. Goldman Sachs, de Amerikaanse investeringsbank, schrijft in een recent rapport over Airbus: ,,Verscheidene programma's, met name de ontwikkeling van de A380, zijn in de problemen geraakt. Onze indruk is dat het management is afgeleid als gevolg van conflicten binnen het bedrijf''. Gisteren moest Airbus toegeven dat de ontwikkelingskosten van de A380, het dubbeldeksvliegtuig dat volgende maand voor het eerst zal worden gepresenteerd, zijn overschreden met 1,45 miljard euro.