Venco-drop in handen van investeerder CVC

Investeringsmaatschappij CVC Capital Partners koopt de snoepdivisie van voedingsconcern CSM (Redband, Venco, Sportlife) voor 850 miljoen euro. Dat heeft CSM vandaag bekendgemaakt.

CVC Capital Partners koopt ondernemingen die door grote bedrijven worden afgestoten, houdt ze vervolgens een paar jaar in bezit en verkoopt ze dan door aan een concurrent of aan beleggers op de beurs. Bedrijven als CVC hebben hun investeringen het afgelopen jaar sterk zien groeien.

Zo kwam winkelconcern Vendex KBB in handen van de financiers KKR, Alpinvest, Cinven en Permira, verkocht VNU zijn gouden gidsen aan een combinatie van CinVen en Apax, terwijl Apax ook de meerderheid van uitgever PCM kocht. Investeerders als CVC werken met geld van professionele beleggers, zoals pensioenfondsen.

CSM kondigde de verkoop van zijn snoepdivisie vorig jaar aan. Bestuursvoorzitter J. Vink verklaarde de beslissing toen met het feit dat er te weinig groei in de snoepverkoop zit. Het bedrijf wil zich meer gaan richten op de divisies bakkerijproducten en biochemicaliën. Die laatste divisie is 's werelds grootste producent van melkzuur dat dient als smaakstof en conserveermiddel, maar ook wordt verwerkt in medische implantaten en wasmiddelen.

De snoepdivisie van CSM haalde vorig jaar een omzet van 750 miljoen euro, ongeveer een vijfde van CSM's totale omzet. Bij de snoepdivisie werken ongeveer 4.300 mensen, bijna de helft van het totale aantal. CSM zag zijn winst vorig jaar met tien procent dalen tot 137 miljoen euro.

Bij de presentatie van de jaarcijfers begin dit jaar stelde het bedrijf zijn groeiprognose bij. De winst per aandeel zal voortaan niet meer minimaal 10 procent stijgen per jaar zoals meer dan tien jaar gebruikelijk was, maar 5 à 10 procent. Vink heeft inmiddels zijn vertrek als bestuursvoorzitter aangekondigd.

Met de opbrengst van de verkoop wil CSM zijn schulden terugdringen. Ook denkt de onderneming eraan eigen aandelen in te kopen.