The Messiah met mooie contrasten

Bij de Nederlandse Bachvereniging lopen traditie en vernieuwing deze maand door elkaar. Traditioneel is de tournee met Händels The Messiah in de adventstijd. In januari verschijnt een cd-opname van Bachs Johannes Passion, met naast de solisten slechts vier koorzangers en vier strijkers. Dat is een nieuwe tijd en die Bach-koers wil dirigent Jos van Veldhoven consequent gaan varen.

Voor The Messiah gaat zulke schaalverkleining niet op. In de St. Laurenskerk in Alkmaar opereerde de Bachvereniging gewoon met 24 koorzangers, orkest en vier solisten. Maar echt `gewoon' is de aanpak van Van Veldhoven nooit – daarvoor is zijn spontane gevoel voor muzikale voortgang en nooit te nadrukkelijke tekstexpressie te bijzonder.

The Messiah geldt als kerstrepertoire, maar inhoudelijk past het oratorium net zo goed elders in het jaar. Van de annunciatie tot en met de wederopstanding – Van Veldhoven zorgt dat geen fase ongemerkt voorbijgaat. Daarbij is zijn jonge koor een sterke troef. De tenoren maakten in de grote akoestiek van de koude kerk indruk met een klaroenachtige helderheid. Maar ook de vrouwenstemmen realiseerden in alle polyfonie een mooie mix van hiërarchie en muzikaliteit. Slechts de wat brave bassen misten vocale spierkracht.

Van Veldhoven maakt Händels grootheid duidelijk in het kleine. In de grootte van de kerk klonken passages als het `Hallelujah' minder majesteitelijk dan soms, maar om effecten is het Van Veldhoven ook niet te doen. Hij speelt de kwaliteiten van zijn musici meer uit in contrasten. Zo volgen felle vlammetjes in de strijkers op het juist ingetogen `But who may abide' van alt Susan Platts, wier warme maar te kleine stem al op rij vier nauwelijks hoorbaar was. De duisternis die bas Stephan MacLeod met donderende welluidendheid bezingt, wordt door het orkest donker en somber ingekleurd.

Naast de vaart die Van Veldhoven vasthoudt door zijn voortdurende aandacht voor muzikale sfeeromslagen en het prima aandeel van de innemend zingende tenor Marcel Beekman, maakt met name de stralende sopraan Dominique Labelle deze Messiah tot een attractie. Waar zij met geheven wenkbrauwen en kloeke voordracht zingt van de engel en de herdertjes in het veld, is de kerstsfeer onontkoombaar.

Concert: The Messiah van G.F. Händel. Gehoord: 14/12 St.Laurenskerk, Alkmaar. Tournee t/m 23/12. Inl. www.bachvereniging.nl