Kosten super-Airbus lopen uit de hand

De kosten voor de ontwikkeling van de Airbus 380, met 600 tot 800 passagiers het grootste verkeersvliegtuig ter wereld met een actieradius van 15.000 kilometer, blijken 1,45 miljard euro hoger uit te vallen dan aanvankelijk was geraamd. De totale kosten voor het nieuwe vliegtuig worden daardoor begroot op 12 miljard euro.

Topman Reiner Hartrich van luchtvaart- en defensieconcern EADS, dat voor 80 procent eigenaar is van Airbus, sprak voor de BBC-radio van een ,,forse tegenvaller'', maar toonde zich tegelijkertijd vol vertrouwen over de exploitatie van het nieuwe toestel. Airbus verwacht een verdrievoudiging van het luchtvaartverkeer de komende twintig jaar en denkt dat 22 procent van de toestellen die de luchtvaartmaatschappijen zullen aanschaffen de superjumbo A380 zal zijn. Air France heeft al een optie op de nieuwe A380, maar dochter KLM – al decennialang een van de trouwste klanten van het Amerikaanse Boeing – is minder enthousiast en heeft verklaard de A380 ,,niet te zullen aanschaffen, omdat het toestel niet past in de exploitatie''.

Volgend jaar maakt de Airbus A380 zijn eerste proefvlucht. Singapore Airlines is in 2007 de eerste klant die met het toestel gaat vliegen. Airbus kan vanaf 2008 vier van deze toestellen, die in het Franse Toulouse zullen worden geassembleerd, per maand fabriceren. De onderdelen voor het toestel komen uit vier landen. Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Bovendien worden de motoren – afhankelijk van de wens van de klant – geleverd door Rolls Royce en de Amerikaanse bedrijven Pratt & Whitney en General Electric.

Ondanks de tegenvaller bij Airbus verwacht EADS dat de winstramingen voor dit jaar zullen uitkomen. De omzet komt volgens schattingen uit op 32 miljard euro, tegen 30 miljard euro vorig jaar.

Eind vorige week werd bekend dat Airbus ook een nieuw middelgroot toestel gaat ontwikkelen, in navolging van Boeing. Vrijdag gaven de moederconcerns EADS en BAe het groene licht voor de ontwikkeling van de zogeheten A350. Die moet een directe concurrent worden van de 7E7 van Boeing. Het vliegtuig zal naar verwachting in de eerste helft van 2010 voor het eerst vliegen. De investeringen bedragen volgens de huidige ramingen tussen de 3,5 en 4 miljard euro.