BELGIË

Floris Jespers

In het Museum voor Moderne Kunst te Oostende opent op 18 december een overzichtstentoonstelling van het werk van de schilder Floris Jespers (1889-1965). Tijdens en na WOI maakte hij met zijn beeldhouwende broer Oscar deel uit van de kring rondom Paul van Ostaijen en onderging hij de invloed van moderne buitenlandse stromingen. Als expressionist wordt hij als de evenknie beschouwd van grote schilders als Permeke en Van den Berghe. Later werd zijn werk traditioneler, om na WOII weer aansluiting te vinden bij het internationale modernisme.

Floris Jespers, Retrospectieve, Provinciaal Museum voor Moderne Kunst (PMMK), Romestraat 11, Oostende, 18 dec t/m 10 apr, di t/m zo 10-18u. Inl 0032 59508118 en www.pmmk.be

Affiches

Waar nu billboards en flatscreens ons schreeuwend tot nog meer consumeren proberen te verleiden, hingen eens de mooiste kunstaffiches – met hetzelfde oogmerk, overigens. En ook met de vrouw als belangrijkste blikvanger. Na het eerste succes van het nieuwe drukprocédé rond 1860, toen in het Parijs van boulevardbouwer Haussmann de schuttingen volhingen met kleurrijke affiches, kende het genre omstreeks 1900 een nieuw hoogtepunt met ontwerpen van vrijwel alle grote kunstenaars uit die tijd. In België brak met de opkomst van de art nouveau vanaf 1893 ook de grote periode van het affiche aan. Het Museum van Elsene in Brussel stelt uit de befaamde eigen collectie van affiches uit die Belle Epoque nu 200 aansprekende internationale en Belgische voorbeelden tentoon, met o.a. Chéret, Beardsley, Mucha, Lemmen en Rops.

Les Murs s'affichent, affiches uit de Belle Epoque, Museum van Elsene, Jean van Volsemstraat 71, Brussel (Elsene), t/m 16 jan, di t/m vrij 13-18.30u, za-zo 10-17u. Inl 0032 25156422 en www.musee-ixelles.be

En verder

Vorstelijke luxe en devotie, Breviarium Mayer van den Bergh, t/m 17 jan, Museum Mayer van den Bergh, Antwerpen 0032 32324237.