Beastie Boys onvermoeibaar

Voordat de Beastie Boys het podium opkomen, maakt hun bij het grote publiek minder bekende DJ een entree als een superster. DJ Mixmaster Mike wurmt zich door het publiek in de zaal, terwijl zijn opzwepende gebaren worden gefilmd en uitgezonden op de schermen achter het podium. Het aanhoudende gejuich zwelt aan wanneer hij plaatsneemt achter de draaitafels. Allebei de platenspelers worden close-up en levensgroot in beeld gebracht, op elk scherm één. Een visuele vondst die de vingervlugge wijze waarop de top-dj muziekfragmenten aan elkaar mixt en scratcht, alleen nog maar duizelingwekkender maakt.

Ruim achttien jaar nu hun baanbrekende debuutalbum Licensed To Ill, lijkt aan het begin van het concert in de Amsterdamse Heineken Music Hall de tijd te hebben stilgestaan. Voor wie rimpels en grijstinten wegdenkt, zijn het gewoon weer de jaren tachtig. Een dj met een sterke voorliefde voor instrumentale breaks uit de oertijd van hiphop, en drie rappers die in oranjezwarte trainingspakken van Adidas over het podium springen en elkaar soepel afwisselen met hun vrij ouderwetse, schreeuwerige rijmpatronen. Het is hiphop in zijn meest kale vorm – drie rappers en een dj – die vooral spannend wordt gehouden door DJ Mixmaster Mike, die zelf niet langer dan dertig seconden naar één en dezelfde beat lijkt te kunnen luisteren en er in hoog tempo een volledige geluidsbibliotheek doorheen jaagt.

Na alweer een instrumentaal intermezzo van de dj, verandert het concert opeens van een nostalgisch hiphopfeest in een Mexicaanse bruiloft. Op een opzettelijk knullig verlichte verhoging op het podium, staat een typische bruiloftband, met muzikanten in allemaal hetzelfde pak met strik. Naast de wat rauwe rapnummers, staan op albums van de Beastie Boys regelmatig lange instrumentale nummers die melodieuzer en muzikaler zijn. Ze brengen met hun strak op elkaar ingespeelde band een funky medley van deze nummers, en ineens zijn de jaren tachtig verder weg dan ooit.

Het concert eindigt zoals het begon, met een lange, energieke set waarop de rappers en de dj hun flinke oeuvre vooral gebruiken om snel te kunnen schakelen. De meeste hits komen voorbij, maar zelden zoals ze ooit op de plaat zijn gezet. Het tempo ligt hoog, de energie is overrompelend. Op hun meest recente studioalbum – To The 5 Boroughs – klonken de rappers met hun piepstemmetjes en bewust ouderwetse rijmschema's haast als een parodie op hiphop. Live bewijzen ze echter dat ze als één van de weinigen echt weten hoe ze hiphop ook op het podium interessant kunnen houden.

Concert: Beastie Boys. Gehoord: 14/12, HMH, Amsterdam.