Hilfiger neemt Lagerfeld over

Het Amerikaanse modeconcern Tommy Hilfiger heeft gisteren aangekondigd de merknaam Karl Lagerfeld over te nemen. Hilfiger betaalt het bedrijf van de Duitse ontwerper in contanten, maar de hoogte van het bedrag is niet bekendgemaakt. De overname moet binnen dertig dagen rond zijn.

Onder de deal vallen de modeontwerpen van Lagerfeld en twee boutiques in Parijs en Monaco. Twee overeenkomsten die Lagerfeld eerder met Chanel en Fendi sloot blijven buiten de koop.

Op de hoofdkantoren van de twee bedrijven in Parijs – sinds 1952 Lagerfelds domicilie – en New York werd gisteren in een gezamenlijke verklaring gezegd dat het Lagerfeld-merk wereldwijd zal worden verspreid. Nu beperkt de verkoop zich tot Europa en Azië. ,,Als onderdeel van ons mondiale expansieplan zullen meneer Lagerfelds merken worden geïntroduceerd in de Verenigde Staten, vooral in de warenhuizen voor het hogere marktsegment en ketens van speciaalzaken.'' Het Zweedse H&M verkocht vorige maand kleding van Lagerfeld; de collectie was binnen de kortste keren vrijwel uitverkocht en Lagerfeld kondigde daarna aan niet met een vervolg voor H&M te zullen komen.

Tommy Hilfiger heeft nu het alleenrecht op de kleding van Lagerfeld. Het bedrijf, gesticht door Tommy (Thomas J.) Hilfiger in 1984, laat dames-, heren en kinderkleding onder naam produceren en verkoopt deze in de eigen winkels. Hilfiger verkoopt ook parfums, lederwaren, cosmetica en andere producten. Tommy Hilfiger staat behalve om zijn roodwitte logo bekend om zijn informele kleding die er sportief uitziet.

Het is een beursgenoteerde onderneming die in het gebroken boekjaar 2003-2004 een omzet had van 1,875 miljard dollar (1,4 miljard euro), met een winst van 132 miljoen dollar. De overname van Lagerfeld lijkt ingegeven door een daling van de omzet ten opzichte van 2002/2003.