GM en Daimler ontwikkelen hybride auto

General Motors en DaimlerChrysler, respectievelijk 's werelds grootste en vierde autofabrikant, hebben een samenwerkingsverband aangekondigd voor de ontwikkeling van een zogeheten hybride motor.

Een hybride auto rijdt zowel op benzine als op elektriciteit. Beide fabrikanten hebben bekendgemaakt tot hun besluit te zijn gekomen wegens de gestaag stijgende brandstofprijzen en steeds strengere Amerikaanse milieu-eisen op het gebied van uitlaatgassen. De twee fabrikanten zullen de komende jaren ,,vele honderden miljoenen'' dollars investeren in het onderzoek naar geavanceerde aandrijfsystemen. Het is de bedoeling dat een hele nieuwe generatie Mercedessen en GM- en Mercedes-trucks uit te rusten met hybride aandrijving.

Bij hybride aangedreven auto's kunnen grote brandstofbesparingen worden gerealiseerd, omdat auto's bij korte afstanden en lage snelheid (bijvoorbeeld in de file of het stadsverkeer) elektrisch kunnen worden aangedreven en bij hogere snelheid op benzine overschakelen.

Marktanalisten denken echter dat de voorgenomen samenwerking tussen GM en DaimlerChrysler vooral een commerciële reden heeft en een regelrechte ,,oorlogsverklaring'' is aan Toyota en Honda. Toyota toont met zijn Prius aan het verst in de ontwikkeling van hybride motoren te zijn. Vooral in de VS, de grootste automarkt ter wereld, is de Toyota Prius een groot succes. Toyota heeft er dit jaar in de VS al 37.000 verkocht. Wereldwijd zijn er sinds 1997 al 250.000 van verkocht.

In de Verenigde Staten is het aantal verkochte auto's met hybride aandrijving het afgelopen jaar omhooggeschoten naar 48.000. Tegen 2010 verwachten beide Japanse fabrikanten al 100.000 van dit soort auto's in de VS te verkopen. In Europa is de teller van de Prius-verkopen dit jaar op 6.000 blijven staan, maar hier zijn de emissie-eisen nog lang niet zo rigde als in de VS, waar sommige staten (Californië) een politiek van zero emission nastreven.

Ford heeft van Toyota al delen van het hybridesysteem gekocht om zelf ook een dergelijke motor te ontwikkelen. Nissan heeft zelfs de complete Toyota hybride motor gekocht voor eigen producten.

Porsche-voorzitter Wendelin Wiedeking maakte vorige week tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Stuttgart bekend dat het met Toyota de mogelijkheden bekijkt een hybride motor te ontwikkelen voor de terreinwagen Porsche Cayenne. Ook dit besluit is tot stand gekomen onder druk van de Amerikaanse markt, waar Porsche de meeste omzet vandaan haalt.