Chef Bombardier vertrekt eerder om herstructurering

De Canadese vliegtuig- en treinenbouwer Bombardier heeft gisteren president-directeur Paul Tellier vroegtijdig ontheven uit zijn functie. Tellier, de gerespecteerde architect van een nog onvoltooide herstructurering van het noodlijdende concern, verlaat het bedrijf een vol jaar voordat zijn driejarig contract zou zijn verlopen.

Het plotselinge vertrek van Tellier, die precies twee jaar geleden werd binnengehaald bij Bombardier om het bedrijf grondig te reorganiseren, is een teken van aanhoudende turbulentie bij de grootste treinenbouwer en derde vliegtuigbouwer ter wereld. Het transportconcern kampt al enige jaren met zwakte op de markten voor de regionale jets en treinen, trams en metro's die het produceert, en met een hoge schuld.

Onder Telliers herstructureringsplan is het personeelsbestand van Bombardier teruggedrongen van 75.000 in 2003 tot een voorgenomen 53.000 in 2006. Eerder deze maand nog kondigde Bombardier 2.200 ontslagen aan bij de divisie treinenbouw, waar een aantal fabrieken is gesloten, met name in Europa. De divisie recreatieve voertuigen – de kiem van het bedrijf die sneeuwmobielen en waterscooters maakt – is door Tellier afgestoten.

De herstructurering heeft echter nog geen ommekeer teweeggebracht bij Bombardier. Ondanks een voornemen om de winst te verdubbelen, zijn de resultaten nog dalende. Deze maand rapporteerde het bedrijf dat het dit jaar al een verlies heeft geboekt van 141 miljoen Canadese dollar (86 miljoen euro), vergeleken met een winst van 255 miljoen vorig jaar. Het aandeel Bombardier, dat 54 procent van zijn waarde verloor sinds Tellier werd aangetrokken, zakte gisteren met 17 procent tot 2,11 dollar aan de effectenbeurs van Toronto, het laagste punt in elf jaar.

Volgens waarnemers had de familie Bombardier, die een meerderheidsbelang in het concern bezit, genoeg van het bloeden, of bestond er een meningsverschil over de koers van de onderneming. Laurent Beaudoin, voormalig CEO en schoonzoon van oprichter Joseph-Armand Bombardier, keert terug als hoofd van het bedrijf met twee adjuncten: zijn zoon, Pierre Beaudoin, hoofd van de divisie vliegtuigbouw, en André Navarri, die de divisie treinenbouw bestuurt.

Ook de divisie vliegtuigbouw blijft sukkelen. Orders voor de kleine tot middelgrote vliegtuigen (vijftig tot negentig passagiers) die Bombardier maakt blijven achter, met name wegens de crisis in de luchtvaartsector sinds 11 september 2001. De grootste klant van Bombardier, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij U.S. Airways, verkeert in surseance. De Canadese maatschappij Air Canada heeft na haar reorganisatie de helft van haar kleinere toestellen besteld bij het Braziliaanse Embraer, de voornaamste concurrent van Bombardier.

Tellier, die zijn reputatie als hervormer dankt aan de succesvolle reorganisatie van de Canadese spoorwegen, is onmiddellijk vertrokken bij Bombardier.