Ahold blijft nog koninklijk

Supermarktconcern Ahold krijgt een jaar de tijd om te laten zien dat het zijn predikaat `koninklijk' nog steeds waardig is. Shell behoudt het predikaat.

Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bevestigd. De proefperiode van Ahold is het gevolg van nieuwe regels rond het verlenen en het behoud van het predikaat. Die bepalen dat een bedrijf waarvan de reputatie is beschadigd een jaar de tijd krijgt om aan te tonen dat het maatregelen heeft getroffen om herhaling te voorkomen. Onder de oude regels konden bedrijven het predikaat al verliezen als hun reputatie beschadigd raakte. Aanleiding om de regels te wijzigen waren ,,recente gebeurtenissen in het bedrijfsleven'', aldus de RVD-woordvoerder.

Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, kwam vorig jaar in opspraak door boekhoudschandalen rond dochterondernemingen in de Verenigde Staten en Scandinavië. De affaires leidden tot het aftreden van bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen veel gedaan om het vertrouwen te herstellen. ,,Er bestaat vertrouwen dat Ahold serieus werk maakt van het herstelplan om zijn reputatie te herstellen en herhaling te voorkomen'', zegt de RVD-woordvoerder.

Koningin Beatrix schonk het predikaat in 1987 toen Ahold het 100-jarig bestaan vierde.

Voor Koninklijke/Shell Groep geldt geen proefperiode hoewel ook haar reputatie dit jaar schade opliep door een forse afwaardering van de olie- en gasreserves. Het mag zich ook koninklijk blijven noemen als het volgend jaar verdergaat als de Britse vennootschap Royal Dutch Shell.