Nieuwe oliedreiging voor Alaska (Gerectificeerd)

Een Maleisisch vrachtschip dat voor de kust van de Amerikaanse staat Alaska aan de grond is gelopen, is dit weekeinde doormidden gebroken waardoor het grote hoeveelheden stookolie verliest. De olie stroomt inmiddels weg uit de twee helften van de Selendang Ayu en bevuilt de stranden van het eiland Unalaska en een nabijgelegen wildreservaat met zeeleeuwen, otters en vogels.

Het schip was met een lading sojabonen op weg van de Verenigde Staten naar China en sloeg vorige week na een storm op drift. Woensdag liep het aan de grond in de Beringzee. De bemanningsleden werden aanvankelijk gered door de Amerikaanse kustwacht, maar de reddingshelikopter stortte in zee. Zes inzittenden van de helikopter worden nog vermist.

Lokale autoriteiten noemen de lekkage ernstig. De Selendang Ayu had naar schatting 2,3 miljoen liter aan boord.

Het is de grootste olieramp in Alaska sinds 1989 toen de olietanker Exxon Valdez 32 miljoen liter ruwe olie verloor en de kust over een lengte van 1600 kilometer besmeurde.

Bergingswerkzaamheden worden bemoeilijkt door de harde wind, hoge golven en het feit dat het minder dan vier uur per dag licht is. Vorige week werd geprobeerd de Selendang Ayu naar een veilige haven te slepen, maar dit mislukte. De Amerikaanse kustwacht heeft gisteren wel een bergingsteam op het achterschip weten neer te laten. Laadruimte twee, die 150.000 liter stookolie bevatte, is volgens onderofficier Amy Thomas vrijwel leeg, zo vertelde ze aan journalisten. Het schip brak bij laadruimte 2. Thomas vertelde verder dat het ,,soyabonen sijpelt'. Het is te gevaarlijk om de boeg te inspecteren.

Het is niet de eerste keer dat zich een olieramp voordoet bij Alaska. In maart 1989 liep de olietanker Exxon Valdez vast bij een rif en verloor bijna 42 miljoen liter ruwe olie. Naar schatting 250.000 zeevogels, 2.800 otters, 300 zeehonden, 250 adelaars en 22 walvissen kwamen daardoor om het leven.

Sindsdien is de regio goed voorbereid op olierampen, zo schrijft een verslaggever van de Seattle Times, aanwezig in Dutch Harbor. In de eerste dagen na de `Exxon Valdez' probeerde de lokale bevolking met boomstammen te voorkomen dat de olie zich verder verspreidde. Ditmaal verzamelt zich ,,groeiend leger van schoonmakers op dit bergachtige, besneeuwde eiland'. Het weer bemoeilijkt echter ook de schoonmaakwerkzaamheden van de kust en het wildreservaat, waar op dit moment veel vogels overwinteren. Oliedruppels ter grootte van tennisballen drijven aan.

Ook de maatregelen die Alaska neemt ter voorkoming van een olieramp, bleken nu onvoldoende. Tankers en schepen die Alaska aandoen, moeten aan strenge regels voldoen.

De kustwacht volgt met satellieten olietankers die zich in de Amerikaanse wateren begeven en heeft permanent een bergingsteam klaar staan, alsmede 250 vissersschepen die in nood kunnen helpen.

De Maleisische Selendang Ayu was echter een vrachtschip, vervoerde soyabonen en zou geen haven in Alaska aandoen. Hierdoor kreeg het het stempel ,,onschadelijke doorgang'.

Vissers in Dutch Harbor vrezen het ergste. ,,Ik zie niet in hoe dit goed afloopt', zei een tot tranen toe gefrustreerde Dustan Dickerson tegen de Seattle Times.

Rectificatie

Oliedreiging

In het kaartje bij het artikel Nieuwe oliedreiging bij Alaska (13 december, pagina 4) is sprake van de olietanker Selendang Ayu. Dit schip is geen olietanker, maar een vrachtschip met sojabonen. Het artikel noemt twee verschillende hoeveelheden olie die verloren gingen bij de schipbreuk van de olietanker Exxon Valdez in 1989. Correct is bijna 42 miljoen liter.