Een crèche voor de winkelende man - eindelijk

Mannen en boodschappen – in Engeland gaan ze nog steeds niet samen. Maar winkelketen M&S heeft de oplossing voor de gevreesde kersttijd: de mannencrèche.

Elke zaterdagmiddag in december kolkt een rivier van boodschappentassen langs de feeëriek verlichte etalages in het centrum van Londen: eigele tassen van Selfridges, tassen met Nike-, Gap-, Apple en Fcuk-logo's, de pistachekleurige Fortnum & Mason-tassen en de mosgroene van Harrods. Nog een vast schouwspel: vrouwen die nijdig omkijken naar de zuchtende pakezel in hun kielzog.

,,'Tis the season to be jolly'', beloven de advertenties, maar veel Britse mannen hebben tijdens de Christmas shopping traditioneel moeite om in de stemming te komen. Voor hen is er nu soelaas. Warenhuis Marks & Spencer heeft in de zes grootste van zijn ruim driehonderd filialen een crèche ingericht waar mannen even op verhaal kunnen komen. Kinderen in de Ikea mogen dollen in een bak met gekleurde ballen. M&S biedt de vermoeide man: diepe banken, een Scalectrix-racebaan, een stapeltje tijdschriften, een tv met voetbalhoogtepunten en Monty Python-afleveringen, en vooral: geen commanderende vrouwen.

,,Dit is een briljant idee'', zegt Derrick Clarke (58), nadat hij is neergeploft in een van de banken op de tweede verdieping van de M&S-vestiging in Oxford Street en zijn vrouw Rosamund uit het zicht is verdwenen tussen de winterjassen en geblokte hemden. ,,Ik roep al jaren dat ze zoiets zouden moeten verzinnen en nu is het eindelijk zover.''

,,Een heel goed idee'', zegt ook Mike Webley (40) met een schuin oog naar de finale van het wereldkampioenschap voetbal 1966, toen Engeland won. Aan zijn voeten staan tassen vol cadeautjes voor zijn familie. ,,Sue [zijn vrouw] vond het een beter idee om mij hier te laten dan om me door de winkel te slepen. Ze komt me wel halen als er betaald moet worden. Daar ben ik dan weer goed voor'', grijnst hij.

M&S is ook blij met het voortgeschreden inzicht. De reacties op het initiatief zijn zonder uitzondering positief, zei een woordvoerder van het warenhuis na de eerste dag, afgelopen vrijdag.

,,De spanning binnen een echtpaar kan hoog oplopen tijdens de kerstinkopen. Sommige mannen hebben er moeite mee door een winkel te sjokken of te moeten wachten buiten een paskamer. Met een plek waar onze klanten even kunnen uitblazen, geven we ze op een ludieke manier iets terug.''

Behalve een kwestie van `teruggeven' lijkt het initiatief ook ingegeven door de wens om klanten en omzet te trekken. Veel warenhuizen zijn bang dat de kerstconsument zich dit jaar zal inhouden, te midden van gestegen hypotheken en de vrees voor het instorten van de huizenmarkt en stijgende belastingen. De gemeten omzetstijging in de warenhuissector kwam vrijwel geheel ten goede aan prijsboksers als Matalan en Argos en aan online-winkels.

De warenhuizen en detailhandels van de gewone high street – Woolworths, WH Smith, apotheek Boots, supermarkt Sainsbury's en Marks & Spencer – zagen zich daarom gedwongen te stunten. Zo gaf M&S vorige week voor de tweede keer een dag lang 20 procent korting op alle artikelen. [Vervolg CRÈCHE: pagina 13]

CRÈCHE

'Dan parkeer ik hem hier', zegt Sue Wbley

[Vervolg van pagina 1] M&S zit al jaren in de gevarenzone. Het was ooit een instituut, waar doorsnee-Britten als vanzelfsprekend heen gingen voor ondergoed of een jas. Het schelle tl-licht en dat je alleen contant mocht betalen, namen ze op de koop toe. Maar M&S verloor zijn semi-monopolie aan kledingketens als The Gap, Next en H&M die met een trendgevoeliger assortiment marktaandeel wegkaapten dat zich maar niet laat terugveroveren.

M&S wil dat nog steeds op eigen kracht doen: het sloeg eerder dit jaar een bod van 8 miljard pond (11,5 miljard euro) af van Philip Green, eigenaar van concurrent British Home Stores.

Stuart Rose, de net aangetreden M&S-directeur, probeert de langzame neergang nu te keren met een nieuwe modelijn, die uit de verte gezien op Polo Ralph Lauren lijkt, met chic vormgegeven cosmetica, voedsel uit Toscane en een reeks Sparkling Offers, waaronder champagne en lingerie (spreek uit lanzjeree) die

overigens aan de veilige kant van pikant blijft.

Sinds het verliesjaar 2001 waarin het bedrijf zijn meeste filialen op het Europese vasteland sloot, steeg de winst twee jaar, maar dat zal dit jaar vermoedelijk niet opnieuw gebeuren. Over het eerste halfjaar is de omzet over de hele linie met 4 procent gedaald.

De mannencrèche lijkt een succes, vooral ook omdat het alternatief om hubbie gewoon thuis te laten maar niet wil aanslaan. Volgend jaar krijgen alle M&S-filialen er vermoedelijk een, heeft het bedrijf aangekondigd.

Intussen blijft het wel de vraag of het zoden aan de dijk zet. Geen van de mannen die zaterdag in de kussens zaten uit te puffen, zei speciaal voor de crèche te zijn gekomen.

Maar Sue, Mike Webley's vrouw, zegt er in elk geval voor terug te komen, volgend jaar. ,,Dan parkeer ik hem hier'', zegt ze, terwijl ze Mike liefdevol aankijkt. ,,Want als hij voortdurend achter me aan loopt maakt hij me nuts.''