Afrobeat

,,Afrobeat ontstond toen Tony Allen verschillende Afrikaanse ritmes op een drumstel ging spelen. Die ritmes werden eerst altijd op allerlei trommeltjes gespeeld, maar Allen vertaalde ze naar het drumstel, eigenlijk een Amerikaanse uitvinding. Daardoor worden die ritmes wat behapbaarder, er komt meer funk in. Dat heeft heel veel soorten muziek beïnvloed, van Ginger Baker, die net als Allen ook met Fela Kuti gespeeld heeft, tot en met hedendaagse house. De platen die Allen gemaakt heeft, onder eigen naam of met Fela, hebben een onuitwisbare plaats in de muziekgeschiedenis.''

Altsaxofonist Benjamin Herman is, onder andere, aanvoerder van de hippe jazz- en dansband New Cool Collective. Met de extra-large-uitvoering van die groep, New Cool Collective Big Band, maakt hij een korte tournee waaraan koraspeler Ali Boulo Santo uit Senegal en de Nigeriaanse slagwerker Tony Allen meedoen. Allen geldt als de architect van de Afrobeat, de opwindende, polyritmische stijl die hij ontwikkelde in zijn diensttijd bij de Nigeriaanse superster Fela Kuti, die in 1997 overleed.

,,We hebben vorig jaar ook al een paar keer met Tony gespeeld, in de Amsterdamse nachtclub Panama. Dat gebeurde op initiatief van onze percussionist Jos de Haas, die een goed contact met hem heeft. Die beat heeft een compleet andere feel dan een normale pop-beat, dat merk je meteen als muzikant. Dan zet Tony een nummer in, maar hij neemt heel rustig de tijd om het intro uit te spinnen. Het duurde even voor het publiek begreep wat er eigenlijk aan de hand was. Maar toen kwam een heel ander soort vibe in die tent en begon iedereen te deinen, dankzij zo'n zestiger achter zijn drumstel.

,,Het heeft denk ik te maken met een compleet andere kijk op het tempo van het leven in Afrika, al wil ik niet generaliseren. Internetten, faxen, dat doen ze wel allemaal daar, en er is natuurlijk ook een boel ellende, maar verder is het er zoveel relaxter. Ze nemen veel meer de tijd, het is veel minder opgejaagd. Dat uit zich ook in de muziek, merkten wij toen we in Oeganda speelden. Vier en een half uur achter elkaar spelen, nummers van een half uur, dat is heel gewoon. Als een nummer stopt, gaan de mensen niet applaudisseren, ze nemen een slokje bier en dan gaan ze weer dansen. Dat is een volstrekt andere manier van met muziek omgaan, het hoort er meer bij het dagelijks leven en heeft een heel ander doel dan het maken van pakkende hitjes.

,,Fela Kuti speelde ook altsax, net als ik. Hij kon er niet veel van, maar dat is juist de charme. Toetsen spelen kon hij ook al voor geen meter. Maar hij klonk wel zoals alleen Fela kon klinken en in die muziek klopt het.

,,De blazerssecties van Fela's groepen zijn ook niet altijd even strak. Ik háát strakke blazers. Als je alleen daarmee bezig bent, haal je alle leukigheid en individualisme eruit. Ik vind het te gek als je in het collectief iemand kan horen. Dat is juist het leuke aan Fela, het is heel herkenbaar en heel diep. Dat het door je flikker heen gaat, zeg maar, dat het iets met je doet. Dat is veel belangrijker dan of je het wel strak en spatgelijk speelt. Dat is een van de dingen die ik geleerd heb van Fela en van Afrobeat.''

New Cool Collective Big Band met Tony Allen en Ali Boulo Santo: 16/12 Tivoli Utrecht; 17/2 Mezz Breda; 18/12 Groene Engel Oss; 19/12, Melkweg Amsterdam; 20/12 Oosterpoort Groningen.