Pikante polaroids

Het opvallende clipje van `Flashdance' van Deep Dish, vol gevaarlijke glamour en pikante polaroids, draait tegenwoordig overuren op de daartoe bestemde zenders. Wie denkt dat Deep Dish bestaat uit die fraai ogende zangeres en die gitarist schuin achter haar, heeft het mis. Want vooral in de dansmuziek zijn de mensen in de frontlinie zelden de drijvende, creatieve krachten.

In werkelijkheid bestaat Deep Dish uit Ali `Dubfire' Shirazinia en Sharam Tayebi. Beiden werden geboren in Iran, maar ze ontmoetten elkaar pas in de immigrantengemeenschap van Washington. Vanaf begin jaren negentig vestigden ze hun naam met opruiende house, toegesneden op de dansvloer en ook geschikt voor massaconsumptie via de radio. Geen wonder, dus, dat ze remix-taken verrichtten voor types als Dido, Rolling Stones en Madonna.

Dubfire en Sharam zijn zelf ook een soort van sterren voor de dansgemeenschap, die zich voor hun draaibeurten als dj-team (zoals volgende week zaterdag op Innercity in de Amsterdamse RAI) goed laten betalen. Maar toch laat de modus operandi van zulke dansproducers zich doorgaans lastig in beeld vertalen. Hun voornaamste bezigheid in de studio is immers het drukken op of draaien aan knoppen. Daar kan de mooiste muziek van komen, maar sexy is het niet.

Vandaar dus dat Deep Dish in de in koel blauw licht gefilmde clip van Flashdance net doen of ze een bandje zijn. Intussen gaat het filmpje ook over de verleidingen van het glamourleven waar je ook als top-dj mee van doen krijgt. We zien de vast niet uitsluitend om haar vocale kwaliteiten ingehuurde zangeres niet alleen achter de microfoon, maar ook in allerlei situaties die de meer en minder verheffende kanten van het glamoureuze leven symboliseren.

Goed geklede, gladjakkerige heren moeten allemaal wat van de schone dame, tot en met grof geweld. Op een gegeven moment krijgt ze een stapel polaroids in handen vol hoogst pikante taferelen. Is zij daarbij betrokken, is ze aan het chanteren, staat ze erop? Dat wordt niet duidelijk, want plotontwikkeling is niet de sterkste kant van de videoclip en die polaroids flitsen voorbij voor eventuele fatsoensrakkers werkelijk doorhebben wat erop te zien is.

Vooral decoratief zijn de ritjes van onze heldin in een limousine door de nachtelijke metropool, de geëigende achtergrond voor zulk soort snelle glamour. Wie het weet kan in chauffeur en bodygyuard de heren Shirazinia en Tayebi zelf herkennen. Maar in het dagelijks leven zijn zij het die achterin de limousine zitten.