Mijn buurvrouw heeft nieuwe borsten

Mijn Argentijnse buurvrouw heeft nieuwe borsten. Op het schoolplein liep ze me giechelend trots tegemoet. De armen uitgestrekt schuin naar achteren zodat ik ze van een afstandje al zo puntig mogelijk kon bewonderen. Nou ja puntig is eigenlijk niet het goede woord, bolrond zijn ze en zo te zien, heeft ze de grootst mogelijke siliconenvulsels laten inbrengen.

Het staat haar prachtig, ik kan niet anders zeggen. Maar in al mijn lompe Hollandse onhandigheid wist ik van de weeromstuit toch niet echt charmant te reageren. Hoe begroet je als man een vrouw met een vers gerestaureerde voorgevel? Ik deed vooral mijn best om te tonen dat ik níet naar haar borsten zat te staren. ,,Wat is het warm hè?'', zei ik blozend. Dat bevestigde ze.

In Zuid-Amerika is de strandtijd aangebroken. In allerlei krantenadvertenties wordt daaraan herinnerd. ,,Zorg dat je klaar bent voor de zomer'', adverteert een schoonheidinstituut in Buenos Aires die vetwegzuigbehandelingen met veertig procent korting aanbiedt. Vooral in Argentinië, Brazilië en Colombia - zo wijzen enquêtes uit - zijn vrouwen steeds meer geobsedeerd door hun verschijning.

Een facelift, borstvergroting of liposuctie is een algemeen aanvaarde ingreep. Niet wezenlijk anders dan een bezoek aan de kapper.

De enige reden om hooguit geen plastische chirurgie toe te passen, zijn de kosten van de behandeling. Maar voor Argentijnse vrouwen die een particuliere ziektekostenverzekering van zo'n 200 euro per maand kunnen betalen, is ook dat geen beletsel. De verzekering vergoedt één plastische chirurgie behandeling per jaar.

Schoonheid wordt in Latijns Amerika zonder meer gezien als dé sleutel voor maatschappelijk succes en geluk. En een vrouw is pas schoon of mooi als haar uiterlijk in orde is. Dat is een stelling die in Argentinië door 75 procent van de vrouwen wordt onderschreven. In Brazilië is dat percentage zelfs 85. Ter vergelijking: in Nederland zegt slechts 43 procent van de vrouwen dat schoonheid een kwestie is van uiterlijk.

De cijfers komen uit een rondvraag die het zeepmerk Dove van Unilever vorige maand heeft laten uitvoeren onder 3.200 vrouwen uit tien landen. Uit de enquête blijkt dat in Nederland 18 procent van de vrouwen wel eens een cosmetische ingreep heeft overwogen. In Argentinië en Brazilië is dat percentage respectievelijk 32 en 54.

Op de website www.porlabellezareal.com.ar waarmee Dove in Argentinië adverteert, wordt de bezoekers na aanmelding de volgende stelling voorgelegd: ,,Dove denkt dat U ook zonder siliconen gelukkig kunt zijn. Wat denkt U?''. Twintig procent van de respondenten noemt die stelling ronduit een leugen.

In maart van dit jaar vroeg een Argentijns ziekenhuis in La Plata vrouwen zich te melden als ze bereid waren een borstvergrotingsoparatie te ondergaan volgens een nog niet beproefde techniek. De behandeling zou live worden uitgezonden op een congres voor plastische chirurgen. Vier vrijwilligers zouden gratis een beurt krijgen. De telefooncentrale van het ziekenhuis ontplofte bijna: in twee uur meldden zich 360 vrouwen.

Regelmatig staat er in de krant een bericht over een vrouw die het leven liet omdat ze zich goedkoop in een achterafkliniek heeft laten behandelen door een beunhaas. En de neurotische onzekerheid van vrouwen over hun voorkomen, gaat van moeder al heel jong over op dochter.

Kreeg een tiener vroeger een polshorloge of een fiets op de traditioneel uitbundig gevierde vijftiende verjaardag, tegenwoordig is het heel normaal om dochters op die leeftijd te trakteren op toffe tieten. En menig twaalfjarige tiener gaat niet naar een kinderfuifje als ze nog niet het laatste model hip kinderslipje bezit.

Als buitenstaander ben je geneigd om te denken dat de Latino zich wat meer zou moeten bekommeren om het innerlijke in plaats van het uiterlijk. Maar tegelijkertijd is dat ook weer zo'n schijnheilige en typisch zuinig Nederlandse reactie. Alsof het in Nederland zo leuk is om tussen al die muf ruikende hobbezakken over de Peppelweg te slenteren.

De Zuid-Amerikaanse vrouw gaat spannend gekleed, is leuk opgemaakt en ziet er over het algemeen fantastisch mooi uit. Het is alleen jammer dat ze het zelf geeneens door heeft. Want ondanks de zegeningen van de chirurgie zegt bijvoorbeeld slechts drie procent van de Argentijnse vrouwen zichzelf mooi te vinden.

,,De Argentijnse vrouw is verschrikkelijk onzeker. Het ontbreekt ons aan identiteit'', zegt sociologe en mode deskundige Susana Saulquin afgelopen dinsdag in een vrouwelijk kringgesprek met de krant Clarín over ,,de Argentijnse obsessie met de estetische perfectie''. Het zou die wankelmoedigheid zijn die verklaart waarom de Argentijnse vrouw bezwijkt onder de druk die de cosmetische industrie, hun mannen en die ze elkaar opleggen.