Houellebecqs Platform als peepshow

Wat doen die Londense theatergangers in de peepshow-hokjes? Zullen ze zichzelf beroeren tijdens de seksscènes? Zullen ze een éénmans-ovatie geven als het toneelstuk voorbij is? Schotse regisseuse Sacha Wares brengt deze maand in Londen een theaterbewerking van Michel Houellebecqs roman Platform, die zich afspeelt in de Thaise seksindustrie. Net als tien jaar geleden in Den Haag, bij het toneelstuk 06, zitten de bezoekers in peepshow-hokjes.

Over de koptelefoon horen zij een hoorspelversie van Platform, inclusief de expliciete seksscès. In een interview in The Sunday Times zei Ware hierover: ,,Het is essentieel dat de toeschouwers op een erotische niveau worden geraakt. Ik wil ze medeplichtig maken, hoe ze ook over de hoofdpersoon of over de seksindustrie denken.''

Van wat de bezoekers door het luikje zien, zullen ze niet snel opgewonden raken: hoofdpersoon Michel eenzaam in zijn hotelkamer, als in een real live soap. Je ziet Michel op bed liggen, eten, een douche nemen. De handelingen zijn niet geregisseerd, om het zo `echt' mogelijk te maken.

In Platform wil sekstoerist Michel samen met zijn minnares een netwerk van Aziatische bordelen opzetten, totdat de vrouw wordt vermoord door moslims. Toen de roman uitkwam in 2002 leidde dat tot tumult in Frankrijk, omdat Houellebecq het sekstoerisme verdedigde en in interviews de islam verwierp. Houellebecqs thema van eenzaamheid en de individuele behoeftebevrediging wil Ware benadrukken door de bezoekers apart in hokjes te stoppen. Volgens de regisseuse is deze vorm dé theatrale vorm van de toekomst: ,,communaal theater is zo achterhaald.''