Verdubbeling privé-surfen

Werknemers besteden onder werktijd gemiddeld tweeënhalf uur per week aan privé-surfen op het internet. Dat is bijna 80 procent meer dan vorig jaar. Toen besteedde een werknemer hier gemiddeld 1,4 uur per week aan.

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek `Trends in ICT' Ernst & Young. Voor de sterke toename heeft het accountants- en adviesconcern geen verklaring. Als naast surfen ook e-mailen en bellen worden meegenomen, dan besteden werknemers wekelijks zelfs 5,75 uur aan privé-doeleinden. Bij een gemiddelde werkweek van 36 uur betekent dit dat 16 procent van de week verloren gaat aan privé-zaken.

De 700 ondervraagden die meewerkten aan het onderzoek surfden, zowel zakelijk als privé, tijdens het werk ongeveer 6,2 uur per week. Dat is ruim 1 uur meer dan vorig jaar toen werknemers nog 5 uur per week op het internet te vinden waren.

Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwelijke werknemers meer tijd doorbrengen op het internet dan hun mannelijke collega`s, respectievelijk 46 procent en 37 procent.

Vooral binnen de dienstensector, de handel en distributie en kleine organisaties wordt relatief veel tijd doorgebracht op het internet. Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, schat dat het surfgedrag van werknemers ongeveer 253.000 `manjaren' per jaar kost.

Meer dan de helft (57 procent) van de ondervraagden gaf aan dat op de werkplek regels gelden voor het privé-gebruik van internet. Dit is vaker het geval bij grote bedrijven dan bij kleine bedrijven.