Een oestrogeenthriller van Simone van der Vlugt

Er zijn veel thrillerschrijvers die hun verhaaldraden ophangen aan bloedstollende voorvallen met veel geweld, die als hoogst mannelijk worden beschouwd – ze worden testosteronthrillers genoemd. Denk aan auteurs als Baldacci, James Patterson, Forbes en DeMille. In seksestereotypen geredeneerd bestaat ook de volmaakte tegenhanger van dergelijke boeken, die we dus logischerwijs oestrogeenthriller moeten noemen. Kampioenen in dit genre zijn Saskia Noort en de vooral als kinderboekenschrijfster bekende Simone van der Vlugt.

Kenmerkend voor de oestrogeenthriller zijn veel emotionele instabiliteit, weinig feiten, een onbereikbaar raadsel en weinig, maar indien nodig vooral onbegrijpelijk en onafwendbaar geweld. Zo ook in Van der Vlugts De Reünie, waarvan de kleurloze hoofdpersoon nauwelijks familie bezit (vader en moeder in Spanje, broer in Engeland), geen vrienden (behalve een ex-collega die ze in geen halfjaar heeft gezien), geen hobby's en geen denkbeelden. Ze draagt merkloze kleding, woont op een non-descripte bovenwoning in Bos en Lommer (die geen enkel kenmerk vertoont van de gelijknamige Amsterdamse allochtonenwijk), werkt als secretaresse bij een naamloze bank (waarvan onduidelijk blijft wat er nou feitelijk wordt gedaan) en beschouwt As the World Turns als hoogtepunt van de dag.

Meer dan honderd pagina's doet Van der Vlugt erover om dit kenmerkloze personage te introduceren en een relatie met een gewelddadige mooie jongen te laten krijgen. Dan is duidelijk dat het kuiken op kantoor net zo wordt gepest als vroeger op school en lijdt aan een burn-out die samenhangt met de verdwijning van een klasgenote, negen jaar geleden. Jawel, een psychologische thriller rondom recovered memory; waar zijn we dat eerder tegen gekomen?

Merkwaardig genoeg voorziet Van der Vlugt (die vlotter proza schrijft dan haar grote voorbeeld Noort, al onthoud je geen zin en blijft er geen metafoor hangen) deze tragische leegte van een handig geconstrueerde plot, zodat de weinige prikkels die het boek bevat dan tenminste wel aankomen.

In testosteronthrillers razen mannen voortdurend rond in prototypes van vliegtuigen en schieten met superwapens. Ze vertegenwoordigen de kinderachtige idealen uit jongensdromen. Wie zich met de bleke HEMA-vrouwen van Van der Vlugt zou willen identificeren, is me een raadsel, maar op een leeg scherm is het in elk geval gemakkelijk projecteren.

Simone van der Vlugt: De Reünie. Anthos, 336 blz. €18,95