Twins

Bloedmooi zijn ze, de zestig tweelingenportretten van Mary Ellen Mark in het Haags Fotomuseum. Het zwart is diep zwart, het wit helder wit en alles haarscherp want het is gemaakt met een speciale Polaroidcamera op een formaat van 50 bij 60 centimeter. Mark (1940) maakte naam met uitvoerige reportages over psychiatrische patiënten, drugsverslaafden en prostituees en werd altijd al gefascineerd door tweelingen. Maar pas nadat ze vijf jaar geleden met de grootformaat Polaroid leerde werken, vond ze de techniek die paste bij het onderwerp. Geen andere camera kon zo gedetailleerd de subtiele verschillen en overeenkomsten tonen, aldus de fotografe. In 2001 en 2002 richtte ze een studiotent in tijdens de Twins Days, een jaarlijks evenement in het Amerikaanse Twinsburg, Ohio. Ze fotografeerde er duo's, een enkel drietal en de nodige kwartetten van tweelingen getrouwd met tweelingen. De enscenering is steevast eenvoudig: twee (drie, vier) mensen, formeel poserend voor de camera. Soms is er een beetje afstand, soms raken ze elkaar even aan met een hand, een heup of een schouder. Het is gezien Marks documentaire reputatie verleidelijk om haar tweelingenserie op te vatten als een bijzonder soort dwarsdoorsnede van de Amerikaanse bevolking. Maar noch de foto's noch de (boek)teksten geven aanleiding tot een dergelijke interpretatie. Marks foto's zijn wat ze zijn: foto's van mensen die op het eerste gezicht op elkaar lijken maar wie langer kijkt ziet vooral de verschillen.

Mary Ellen Mark: Twins t/m 20 febr Fotomuseum Den Haag, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di-zo 12-20u (25 dec en 1 jan gesloten).