Massaliteit in onderwijs is voor niemand goed 1

Met instemming heb ik de open brief gelezen van Ton van Haperen aan de minister van Onderwijs (Opinie & Debat, 4 december).

Grote scholen, in het bijzonder grote vmbo's. zijn slecht voor leerlingen en leraren. Beiden gaan op in de massaliteit van het onderwijs en varen daar niet wel bij. Maar zoals Ton van Haperen schrijft: de leerlingen voor wie verder studeren moeilijk is, houden niet van leren in een klaslokaal met een boek. De algemene vorming kan voor hen best wel wat minder.

Een leerling die niet wil leren, die leert niets. Leren is alleen zinvol als de lerende gemotiveerd is. En het is voor de leraar ook niet leuk zacht uitgedrukt als hij zijn werk moet doen met een klas onwilligen. Laat deze leerlingen meer bezig zijn met dingen die hun aanspreken en/of zinvol voor hen zijn en dan in kleinere klassen. Misschien dat leerlingen die anders naar het speciaal onderwijs verwezen worden, dan mede door meer aandacht van de leraar nog binnenboord kunnen blijven.

En dan nog het geld. Uitbreiding van het onderwijsbudget gaat niet naar de leraar en de leerlingen, maar naar het management. Tot in het hoger onderwijs is het management uitgegroeid tot een waterhoofd in de organisatie en staat het eigenlijke onderwijs op de tweede plaats.