De Loor wil meer reclame

Barbara de Loor eist komende dinsdag in een kort geding tegen de Koninklijke Nederlandssche Schaatsenrijdersbond (KNSB) meer ruimte voor reclame-uitingen van haar persoonlijke sponsors op haar wedstrijdpak. De Loor wil dat de rechter de KNSB dwingt haar net zoveel ruimte te geven als de schaatsers van de zogenoemde merkenteams. Het kort geding dient bij de rechtbank in Utrecht.

De rijders van die merkenteams mogen tijdens de wedstrijden reclame van hun eigen sponsor dragen op de rechterborst en het linkerbeen. De Loor is een onafhankelijk rijdster en mag haar linkerbeen niet gebruiken voor reclame. Ze vindt dat ze als individuele rijdster aan dezelfde voorwaarden voldoet als de commerciële teams.

,,Bij mij staat het logo van bondssponsor Aegon op beide benen, terwijl ik geen gebruik maak van de faciliteiten van Aegon. Ik voel me tekortgedaan, want ik kan de plek op mijn linkerbeen niet vermarkten. Ik word nu belemmerd. Daar wil ik een uitspraak over'', verklaart De Loor haar juridische stappen.

De KNSB stelt dat merkenteams in de schaatssport moeten investeren. Daarom moet zo'n team minimaal uit twee toprijders bestaan en bovendien een substantiële bijdage leveren aan de schaatssport in brede zin. Over dat laatste staat niets in de reglementen, meent De Loor.