Boetes gladde A16 geschrapt

Justitie schrapt toch de meeste bekeuringen voor automobilisten die afgelopen weekeinde massaal werden geflitst op de autosnelweg A16 ter hoogte van Hendrik-Ido-Ambacht. De bonnen op de A27 blijven wel gehandhaafd.

Het college van procureurs-generaal stelde eerder deze week vast dat de politie de radarcontroles ,,juridisch en handhavingstechnisch op de juiste wijze'' had uitgevoerd.

Maar ,,nauwkeurig onderzoek'' heeft nu uitgewezen dat de borden met de tijdelijke snelheidsbeperking tot 70 kilometer per uur bijna zes kilometer uit elkaar stonden en dat het ,,niet onlogisch'' is dat een automobilist in dat geval na enkele kilometers weer 100 kilometer per uur gaat rijden.

De radarauto stond op vijf kilometer afstand van een lichtkrant met daarop de limiet van 70 kilometer per uur. Rijkswaterstaat had matrixborden boven de weg uitgeschakeld om ze te reserveren voor filegevallen.

De snelheidsbeperking werd ingesteld, nadat op delen van de snelwegen in Zuid-Hollandse het wegdek niet stroef genoeg bleek te zijn. Hierdoor was slipgevaar ontstaan. Onlangs botsten op een gladde A12 veertig auto's op elkaar ter hoogte van Zoetermeer. Tot de radarcontroles werd besloten na klachten van weggebruikers over gevaarlijke verschillen in snelheid van automobilisten.

Wie op de A16 afgelopen weekeinde harder reed dan 100 kilometer per uur krijgt toch een bekeuring. Ook bekeuringen voor automobilisten die harder dan 70 kilometer per uur reden op de A27 ter hoogte van Zederik blijven staan, dit omdat daar de afstand tussen de tijdelijke verkeersborden minder groot was.

,,Op zich stelt de wet geen eisen aan het aantal meters dat zich tussen het eerste en het herhalingsbord moet bevinden'', aldus justitie. Niettemin heeft justitie er bij Rijkswaterstaat op ,,aangedrongen'' dat op de gladde weggedeelten de toegestane snelheid wordt aangegeven door de matrixborden die boven de weg hangen. Dat is inmiddels gebeurd. De snelheid die matrixborden weergeven is sinds 1991 verplicht.