Bij Porsche zijn problemen ver te zoeken

Porsche is de meest winstgevende fabrikant in de auto-industrie. ,,We hebben de juiste lessen getrokken uit het verleden.''

Het contrast kan moeilijk groter zijn. Terwijl de televisieschermen in de lounge van hotel Méridien in Stuttgart worden beheerst door de bikkelharde onderhandelingen tussen Opel en het Amerikaanse moederbedrijf General Motors over het schrappen van 9.500 arbeidsplaatsen in Duitsland, leunt Wendelin Wiedeking tijdens de persconferentie van Porsche eens comfortabel achterover. De bestuursvoorzitter van Porsche maakt al twaalf jaar zijn aandeelhouders blij met steeds betere resultaten. Een operationele winst van meer dan 1 miljard euro op een omzet van 6,3 miljard, waarmee Porsche de meest winstgevende autofabrikant ter wereld is; en stijgende verkopen die erin moeten resulteren dat Porsche binnen enkele jaren meer dan 100.000 auto's zal verkopen.

Het bedrijf doet dat via slechts drie modellen. De Porsche Carrera, de Boxster en het absolute topmodel, de terreinwagen Cayenne, die het afgelopen boekjaar (dat op 31 juli is afgelopen) goed was voor meer dan de helft van de 76.827 verkochte auto's. In Nederland zijn er 400 verkocht. ,,U zult zich misschien afvragen: wat doet Porsche zo goed wat anderen verkeerd doen'', stelt Wiedeking een retorische vraag. ,,Het antwoord is simpel. We hebben uit het crisisverleden de juiste lessen getrokken.''

Werktuigbouwkundig ingenieur Wiedeking trad in 1993 aan als bestuursvoorzitter bij Porsche, dat op de rand van een bankroet verkeerde en alleen door een financiële injectie van 200 miljoen mark van de familie Porsche op de been kon blijven. Wiedeking haalde een Japans managementteam binnen dat Porsche volledig moderniseerde naar de tegenwoordig heersende mores in de auto-industrie van het lean production-systeem. Wiedeking werd drie keer manager van het jaar in Duitsland en kreeg een steeds grotere mond. Voormalig bondskanselier Helmut Kohl had volgens hem ,,geen verstand van economie'' en geen oog voor het belang van de auto-industrie, waarin één op de zeven mensen van de Duitse beroepsbevolking hetzij direct of indirect werkzaam is.

Maar de bevlogen Wiedeking wordt niet graag op de vingers getikt. Zoals door een analist van zakenbank Goldman Sachs die zich hardop afvraagt of de duizelingwekkende winst van de nichefabrikant Porsche niet grotendeels te danken is aan het handig afdekken van de dalende Amerikaanse dollar, een valuta waar Porsche zijn grootste omzet in maakt. ,,Volslagen onzin'', volgens Wiedeking, die niet wil ontkennen dat er een moment kan komen dat Porsche wegens de kosten noodgedwongen in de VS moet gaan produceren. Net zoals zijn belangrijkste concurrenten Mercedes-Benz en BMW, met hun terreinwagens al doen. Maar Wiedeking hecht aan `Standort Deutschland'. ,,We produceren het liefst hier en betalen het liefst onze belasting in Duitsland.''

In de voor de Duitse economie vitale auto-industrie is alleen het succes van BMW vergelijkbaar met Porsche. Maar er is een schaduwkant. In de VS werkt Toyota met zijn Lexus aan een `terreinwagen' met een hybride motor, zowel aangedreven door elektriciteit als benzine. Dat model kan in de VS, met zijn scherpe emissie-eisen, een grote concurrent worden voor de Cayenne. Wiedeking: ,,Wij studeren ook op een hybride motor. Het kan een interessante optie zijn. Alles is mogelijk. Zeker in een wereld waarin niemand kan voorspellen hoe die er morgen uit zal zien.''