Winst Porsche komt boven miljard uit

De Duitse sportwagenfabrikant Porsche heeft in het op 31 juli afgesloten boekjaar voor het eerst in zijn geschiedenis meer dan een miljard euro winst gemaakt voor belastingen. Financieel bestuurder Holger Härter rekende vanochtend tijdens een toelichting op de jaarcijfers in Stuttgart voor, dat Porsche met een omzet van 6,3 miljard euro daarmee de meest winstgevende autofabrikant ter wereld is. Na belastingen is de winst 612 miljoen.

Het succes van de Zuid-Duitse autofabrikant houdt daarmee onverminderd aan en is het gevolg van de komst van bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking die in 1992 met behulp van een Japans managementeam het toen nagenoeg bankroete concern weer op de been heeft geholpen.

Porsche is voor een succesvolle overleving grotendeels afhankelijk van de Amerikaanse markt waar nog steeds het grootste deel van de omzet vandaan komt. Het concern verkocht het afgelopen boekjaar bijna 77.000 auto's, waarvan bijna 40.000 exemplaren van de Cayenne, de nieuwe `terreinwagen', die in eerste instantie volledig is ontworpen voor de markt in de Verenigde Staten.

Maar ook de Carrera, een ontwerp dat teruggaat tot 1963 toen de eerste 911 van de band liep, en de Boxster zijn nog steeds succeswagens in de verkoopstrategie van Porsche.

Porsche studeert nog op de mogelijkheid om een vierde model aan de productielijn toe te voegen. De voorspoedige financiële gang van zaken stelt Porsche in staat vast te houden aan Standort Deutschland als productielokatie voor de auto's. ,,Een Cayenne zouden we misschien een paar honderd euro goedkoper kunnen produceren dan nu in Leipzig gebeurt'', aldus bestuursvoorzitter Wiedeking. ,,Maar het zou ons veel meer geld dan die paar honderd euro kosten als we daardoor het predikaat `Made in Germany' bij de klant zouden verliezen.''

Maar ook Porsche ontkomt niet aan uitbesteding. De carosserie komt uit Bratislava, de zittingen worden geleverd door een Amerikaans bedrijf en de versnellingsbakken worden in Japan gefabriceerd.