Te suffe moraal in knappe kerstfilm

Is alle energie naar de technische hoogstandjes gegaan en hadden ze toen geen tijd meer voor wat film verder de moeite waard maakt? Robert Zemeckis en Tom Hanks hebben toch een reputatie te verliezen, en The Polar Express rijdt daar een flinke deuk in. De kerstfilm is geheel gedigitaliseerd, zoals Gollem in The Lord of the Rings: een levende acteur doet de bewegingen met tal van sensoren op zijn lichaam, daarna wordt die informatie omgezet in een computer-getekend wezen.

Het resultaat is knap, het eerste half uur in de duizelingwekkende trein is onderhoudend. Daarna doet het gebrek aan een verhaal zich voelen, wordt het achtbaan-gevoel van de treinreis in andere decors uitgemolken en begint de moraal te jeuken als een wollen trui. Alleen braveriken die blind in de Kerstman geloven, zijn goede kinderen. De gemillimeterde betweter moet dus een lesje leren, het arme jongetje met de flapoortjes (zie ook Finding Neverland) moet blij zijn dat hij een cadeautje krijgt, de twijfelaar moet leren geloven en het negermeisje dat nooit twijfelt, moet de mensheid leiden. Brrr.

The Polar Express. Regie: Robert Zemeckis. Met: Tom Hanks, Nona Gaye, Peter Scolari, Eddie Deezen. In: 110 bioscopen. Nederlandse stemmen: Frans Limburg, Martijn Canters, Anne Zwaan.