Pc-maker Lenovo schrijft zijn eigen legende

Lenovo (voorheen Legend) groeide uit van een handelsbedrijfje tot China's grootste pc-producent. De omzet verzesvoudigde in de afgelopen tien jaar.

Liu Chuanzi is van huis uit specialist in radarcommunicatie. Tot 1984 schreef hij industrierapporten voor de Chinese Academie van Wetenschappen. In dat jaar kreeg hij toestemming van zijn werkgever om, met nog tien andere ingenieurs, in Peking een handelsbedrijfje te beginnen in consumentengoederen, waaronder pc's. Het startkapitaal bedroeg 200.000 yuan (18.000 euro).

Inmiddels is Lenovo (voorheen Legend, of Lianxiang in het Chinees) de grootste pc-maker van China en is Liu Chuanzi er (nog) bestuursvoorzitter. Na het afronden van de overname van de pc's van IBM wordt hij opgevolgd door de huidige operationeel directeur Yang Yuanqing. Behalve pc's produceert Lenovo servers, laptops, printers en mobiele telefoons.

Twintig jaar geleden verhandelde Lenovo nog een waaier aan producten – van televisietoestellen tot rolschaatsen. In 1985 bracht het bedrijf een zelf ontwikkeld systeem op de markt voor het gebruiken van Chinese karakters op pc`s en in 1988 ging het samen met een pc-distributeur uit Hong Kong, die IBM-computers en HP-printers importeerde. Een jaar later begon het bedrijf zelf pc-onderdelen te produceren, zoals moederborden. Complete pc's volgden in 1990.

Lenovo brengt de apparatuur onder het eigen merk, Legend Computers, op de markt, maar produceert ook voor derden. De omzet verzesvoudigde de afgelopen tien jaar tot (omgerekend) 2,3 miljard euro.

Een meerderheidsbelang in het bedrijf is nog altijd in handen van de Chinese Academie van Wetenschappen en wordt gecontroleerd door de Chinese overheid. De Chinese pc-markt staat, sinds de verlaging van de importtarieven in 1990, ook open voor pc's uit het buitenland. Lenovo heeft desondanks een voorsprong op concurrenten als Dell en Compaq omdat het bedrijf als lokale producent geen importheffingen betaalt. Dankzij de nauwe banden met de Chinese regering is Lenovo bovendien verzekerd van grote overheidscontracten.

Sinds 1994 heeft Lenovo een beursnotering aan de beurs van Hongkong. Drie jaar later versloeg het bedrijf IBM als marktleider in China. Lenovo ging de afgelopen jaren onder meer samenwerkingsverbanden aan met Microsoft, AOL Time Warner en Pacific Center Cyberworks. Sinds dit jaar is Lenovo hoofdsponsor van de Olympische Spelen, die in 2008 in Peking worden gehouden.

Vorig jaar had Lenovo op de pc-markt een marktaandeel van 27 procent in China, 12,6 procent in Azië (exclusief Japan) en 2,2 procent op de wereldmarkt. Met IBM erbij komt het mondiale marktaandeel op 7,7 procent, goed voor een nummer drie positie na Dell (16,7 procent) en HP (15 procent). Het nieuwe Lenovo krijgt een jaaromzet van circa 12 miljard dollar (9 miljard euro) en 19.000 werknemers, van wie er 10.000 van IBM komen. Het bedrijf krijgt mogelijk een notering aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. De productie zal plaatsvinden in Peking en in North Carolina in de VS.