Lingerie én appelflappen

Een greep uit de kiosk. Vandaag Linda, het blad van tv-maakster Linda de Mol dat is genomineerd als `Tijdschrift van het jaar'.

Morgen vindt het jaarlijkse Tijdschriftengala plaats, waarop de bladenbranche zichzelf overlaadt met prijzen. Voor zowel `Lancering van het jaar' als `Tijdschrift van het jaar' is Linda genomineerd. Dit blad draagt dezelfde naam als zijn oprichter en (mede)hoofdredacteur, tv-maakster en actrice Linda de Mol.

,,Dit jaar gaan we weer voor de ik ben er effe niet optie'', beschrijft De Mol in het `editorial' haar komende Kerstviering in Portugal. ,,Zou je de sjoelbak kunnen inchecken?'' Ook overweegt ze voor het maken van appelflappen Koopmans-mix en goudreinetten mee te nemen. Linda is gewoon gebleven: dat is de formule van het blad zowel als van zijn naamgeefster. Alledaagsheid en `tof' taalgebruik in glamourverpakking.

De hoofdredactrice zelve siert het omslag in corselet. Met de kreet `Ga voor stout' beveelt zij `ondeugende cadeautjes voor onder de kerstboom' aan: pikante lingerie en lederwaren. Het blad vroeg cabaretier Hans Dorrestijn om een vraaggesprek met Estelle Cruyff, de echtgenote van Ruud Gullit. Daarin bekent Dorrestijn `de grootste mislukking van zijn leven': hij wil zijn moeder niet meer zien. ,,Dat besluit heb ik zelf genomen, maar ik vind het bijna niet te dragen. Misschien kun je maar beter elke dag ruzie hebben dan elkaar niet zien.''

Waarom stuurde Linda zijn starreporter niet naar zijn moeder in plaats van naar een nietszeggende voetbalvrouw? Voor het te laat is. Elders in het blad bekent tv-maker Winston Gerschtanowitz: ,,Mijn moeder is eind februari overleden en ik denk nog bijna iedere minuut aan haar.''

In Linda is het particuliere tot kopij verheven. Diskjockey Jeroen van Inkel keert zichzelf binnenstebuiten in een interview over zijn midlifecrisis. Hij verliet voor enige tijd zijn gezin voor een andere vrouw en ging in therapie: ,,Het was alsof ik door een magazijn liep waarin alle stellingen waren omgevallen en waar alle spullen door elkaar op de grond lagen.''

Het blad richt zich nadrukkelijk op de jonge moeder, met bijdragen over kleding van Oilily, speelgoedbeertjes en de vraag of borst- dan wel flesvoeding de voorkeur verdient. ,,De officiële richtlijn is duidelijk: Houd het kind aan de tiet.''

Linda leunt zwaar op cabaretiers. Van Dorrestijn is via het blad ook een echt kunstenaarsportret te bestellen, Viggo Waas heeft met Peter Heerschop een column (`Het allerliefst koopt een man tijdens de feestdagen lingerie voor zijn vriendin') en wordt een pagina verderop alweer geïnterviewd (`Ik zal nooit iemand verbieden te flirten'). Harm Edens gaat in zijn eigen column kleren kopen: ,,Wat een gezellig, ontspannen middagje lijkt, is net onder de oppervlakte een hindernisbaan met onoverkomelijke obstakels.''

Winkelen, dat is een vrouwenzaak, moet de Linda-lezeres zich hier verkneukelen. Een lach en een traan voor ondernemende moeders, zo valt dit (hoogstwaarschijnlijk) prijswinnende blad het best samen te vatten.

Linda, verschijnt tweemaandelijks, €4,95