Grootse opening van operahuis Scala

Heel Italië keek er naar uit. Het gerestaureerde operahuis Scala in Milaan beleefde gisteren een luisterrijke gala-opening, met tal van beroemdheden.

In een soort ,,shock and awe'' van bont, sierraden en rijkdom is gisteren na drie jaar restaureren de Scala, het beroemdste operatheater ter wereld, heropend. Het was een ceremonie waar heel Italië al maanden naar uitzag en die Milaan volledig in zijn greep nam.

Toen om drie uur de binnenstad door 500 politieagenten was afgezet, kwamen alleen hele grote limousines nog tot aan het Teatro alla Scala. Het hooggehakte bont werd er door onderbetaalde verplegers en met ontslag bedreigde werknemers van Alfa Romeo ontvangen met ,,dieven, dieven''. ,,Een toegangskaartje voor vanavond is twee keer zo duur als mijn inkomen van 1000 euro'', riep een van de demonstranten.

7 december, de naamdag van Milaan's schutspatroon Ambrosius, is traditioneel de dag waarop het nieuwe operaseizoen wordt geopend. Maar zo uitbundig als gisteren was het volgens de kenners niet meer geweest sinds de opening in 1946.

Iedereen die in Italië iets denkt te betekenen was erbij. Premier Silvio Berlusconi met twee dochters en, een zeldzaamheid, met zijn vrouw Veronica, die zich publiekelijk liever niet aan zijn zijde toont. Sophia Loren, uitgenodigd en aangekleed door Giorgio Armani, trok bijna meer aandacht dan de diva's op het podium. Emanuel Filibert, de kleinzoon van de laatste Italiaans koning, presenteerde er zijn nog verse bruid Clotile. En behalve Italiaanse ministers en ontelbare staatssecretarissen gaven de premiers van Zwitserland, Albanië, Kroatië en Bulgarije acte de présence. Het gezelschap zorgde voor een recette van 2,5 miljoen euro.

Het gewone volk stond in de winkelgalerij Victor Emanuel II massaal klaar voor een videoscherm waar men het spektakel gratis live kon volgen. In zes andere theaters in stad en provincie gebeurde hetzelfde. Bovendien had de algemeen manager van de Scala, Carlo Fontana, een speciale verbinding laten leggen met de stadsgevangenis San Vittore. ,,Een plek waar wordt geleden en waar cultuur de mensen kan helpen zich beter te voelen.''

Na bijna drie jaar restaureren voor 55 miljoen euro klonken om zes uur de eerste klanken. Zo beroemd als theater en gasten zijn, zo onbekend was de opera die dirigent Riccardo Muti aan het publiek presenteerde: Europa Riconosciuta van Antonio Salieri, bekend uit de film Amadeus. Eén keer eerder werd deze opera slechts uitgevoerd, 226 jaar geleden bij opening van de Scala. Daarna is de strijd om macht en liefde tussen Europa en Semele nooit meer herhaald.

Onder Muti's leiding stegen de Duitse sopraan Diana Damrau (Europa) en de Italiaanse Désirée Rancatore (Semele) letterlijk tot ongekende hoogte tijdens aria's met een gigantische moeilijkheidsgraad. De twee diva's sloegen zich er dapper doorheen, al hadden ze tijdens de generale zo nu en dan nog wat last gehad van het bouwstof dat omhoog stoof uit de kieren van het podium. Een podium dat is voorzien van de modernste technische snufjes en zowel verticaal als horizontaal kan worden bewogen door zeven liften, waardoor snel van scène kan worden gewisseld.

De superlatieven na afloop waren zonder weerga. ,,De zangers hebben gewonnen'', zei Giorgio Armani met La Loren aan zijn zijde. ,,Prachtig, een schitterende akoestiek'', straalde de diva terwijl ze voor de fotografen haar zwanenhals nog eens uitrekte en de briljanten schitterden in het flitslicht.

Buiten was het protest verstomd. Het publiek applaudisseerde voor elke schone die passeerde. En architect Mario Botta kon eindelijk weer rustig adem halen. ,,Tot vandaag had ik zenuwen of het allemaal op tijd af zou zijn. Maar het karwei is geklaard, en binnen het budget.'' Milaan heeft zijn opera terug en dat werd tot diep in de nacht gevierd.