Google favoriete website in Nederland

De websites Google, Marktplaats en Schoolbank zijn bij de verkiezing van de website van het jaar met ruime meerderheid als publiekslievelingen uit de bus gekomen.

De wedstrijd is georganiseerd door de Interactive Professionals Associatie Nederland (IPAN), een organisatie van mensen die beroepshalve bij internet betrokken zijn.

Google won in de categorie `zoekmachines', Marktplaats bij `vraag & aanbod' en Schoolbank in de categorie `contact', respectievelijk met 74 procent, 69 en 48 procent.

De verkiezing is gebaseerd op populariteit en werd voor de eerste maal in Nederland gehouden. In totaal waren er honderd genomineerde websites, verdeeld over tien categorieën. Internetgebruikers hebben tot 1 december hun stem uit kunnen brengen op de site van hun voorkeur. Dat deden 268.000 mensen.

Volgens organisator Joost Broeren van de IPAN is dat aantal een hoge opkomst. ,,In België wordt al enige jaren eenzelfde soort verkiezing gehouden, maar daar werden bij de eerste verkiezing veel minder stemmen uitgebracht.''

De zeven andere categorieën waren: nieuws, financieel, telecom, portals, reizen, fun & games, en tv & radio.

Hier wonnen respectievelijk NU.nl (43 procent van de uitgebrachte stemmen), Rabobank (33), KPN (28), MSN (28), Weekendjeweg.nl (26), Zylom (24), Omroep.nl (16,3 procent van de stemmen). De genomineerde sites werden uitgezocht op basis van hun plaats in de Multiscope top 250, een overzicht van sites en hun bezoekersaantallen.

Op internet waren kritische kanttekeningen te vinden over de verkiezing van de IPAN. Zo werd op Marketingfacts.nl opgemerkt dat twee van de genomineerde sites, Cu2 en ElmarReizen, eigendom zijn van sponsoren.

Volgens Broeren moet hier niets achter worden gezocht. ,,Het wereldje waarin we ons in Nederland bewegen is heel klein en voor een evenement als dit hebben we gewoon sponsors nodig. De kans dat een sponsor toevallig ook een goede website heeft is gewoon aanwezig.'' Omdat de internetsites van de sponsoren niet in de prijzen zijn gevallen, moet het volgens Broeren duidelijk zijn dat de verkiezing geen doorgestoken kaart is.

Alle websites die dit jaar genomineerd waren vallen onder de noemer `commercieel', volgens Broeren zal volgend jaar waarschijnlijk ook een aparte categorie voor amateursites worden toegevoegd.