Keurigheid bij ballet Linning

In 2001 maakte choreografe Nanine Linning indruk op het Utrechtse Springdance Festival met haar duet Karpp. Haar twee dansmuzes Iris Reyes en Mirjam ter Linden waren sparringpartners op de `oorlogscomposities' String Quartet No. 2 & 3 van Jacob ter Veldhuis. De hoekige (heup)bewegingen pasten mooi bij Veldhuis' muzikale ontzetting over de Golfoorlog. Hetzelfde jaar werd Linning huischoreograaf bij het Scapino Ballet Rotterdam. Op haar verlanglijst stond een groepsversie van het duet. Anno 2004 is het zover: Karpp XL ging gisteren live begeleid door het Rubin Quartett in première.

Karpp XL is een muziekballet waarin zes danseressen meer dan een half uur lang vrijwel permanent synchroon bewegen, zij het in wisselende formaties. Het individu bestaat niet in deze extra large-versie, de dames dansen dit vooral samen. Langzaam en uitgesponnen strekken ze op typisch uitwaaierende Scapino- wijze armen en benen en laten ze de ruimte esthetisch verspringen. De knakkige heupen van drie jaar geleden hebben plaats gemaakt voor vloeiender sierlijkheid met af en toe een heupje uit het lood.

Het lijkt erop alsof Linning het publiek met geruststellende bewegingen in trance wil brengen, maar Karpp XL is vooral tempoloze braafheid. Tegen het eind kan ze niet om Veldhuis heen. De componist laat de violen janken en dat wekt Linning uit haar vakmatigheid. De dames maken stampend geluid en proesten bijna van energie. Eindelijk komt er iets naar boven van die ooit zo veelbelovende syncope van Linning. Het wordt lekker onrustig, de danseressen beloven rebellie, het begint te zinderen op het toneel. Net als het op gang komt, is het afgelopen en blijft een sussende versie van Karpp over. Waar Ter Veldhuis commentaar geeft op de wanhoop over de oorlog, laat Linning alle emotie liggen en danst ze flegmatisch door.

Linning verstaat haar vak als de beste, maar is op haar 26ste al een keurige mevrouw die meer met haar hersens dan met haar hart choreografeert. Haar vorige ballet, Suites of Lux, leed al aan een overdosis keurigheid en zo langzamerhand kun je je afvragen waar de jeugdige dynamiek en anarchie van de jonge choreografe is gebleven. Karpp XL is goed gemaakt en ruimtelijk knap geconstrueerd maar tegelijkertijd bloedeloos. Voor de nodige bloedvoorziening zorgen dames van het Rubin Quartett. Chapeau.

Voorstelling: Karpp XL van Nanine Linning, door Scapino Ballet Rotterdam. Reprise: Rosary van Ed Wubbe. Gezien 6/12 Schouwburg Rotterdam. Tournee t/m 24/1. Inl: 010-4142414