ANWB bepleit tevergeefs sepot bonnen

De ANWB heeft het openbaar ministerie per brief gevraagd 5.433 bekeuringen te seponeren die afgelopen weekeinde zijn uitgedeeld aan te hard rijdende automobilisten op de snelwegen A13, A16 en A27. Justitie gaat niet op het verzoek in, aldus een woordvoerder. Het college van procureurs-generaal is van oordeel dat de controles ,,juridisch en handhavingstechnisch op de juiste wijze'' zijn uitgevoerd.

De automobilisten werden afgelopen weekeinde geflitst op delen van deze drie autowegen waar een snelheidsbeperking geldt tot 70 kilometer per uur. Die limiet is vastgesteld omdat de desbetreffende weggedeelten door slijtage van het asfalt niet stroef genoeg zijn.

Volgens de ANWB wordt de snelheidsbeperking op de A13, de A16 en de A27 niet duidelijk aangegeven, want ze staat niet op de matrixborden boven de weg. Wel staan 70-kilometerborden langs de gladde wegen, maar daar staan ook borden met de reguliere maximumsnelheid. Er is ,,nauwelijks sprake'' van een ,,moedwillige overtreding'', aldus de ANWB. ,,Er zijn duizenden mensen in de bekeuringenval gelopen.''

Rijkswaterstaat staakte de vermelding van de 70-kilometerlimiet op de matrixborden nadat hiervoor borden langs de weg waren geplaatst. Vaste borden hebben bij snelheidsbeperkingen de voorkeur, aldus een woordvoerder. De elektronische matrixborden hebben een ,,signaleringsfunctie'' in geval van filevorming. Rijkswaterstaat kon vanmorgen nog niet zeggen of de borden met de `normale' maximumsnelheid van 100 kilometer per uur volgens eigen voorschrift op de wegvakken waren afgeplakt of `overruled', zodat duidelijk was dat ze niet meer golden.

De politie vindt de aanwijzingen niet onduidelijk. Volgens een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) hebben tijdens de radarcontrole links en rechts van de wegen en bij de opritten 70-kilometerborden gestaan, plus borden die waarschuwden voor snelheidscontrole en voor gladheid. De politie zet de controles de komende weken voort, totdat de gladde wegvakken een nieuwe toplaag hebben.

Het KLPD begon met de controles na klachten van weggebruikers. ,,Mensen werden achterop gezeten door vrachtwagens'', aldus een woordvoerder. Hij ontkent dat de controles mede bedoeld waren om geld binnen te halen.