Follow thy Flight

,,Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar dingen die ik nog niet weet. Ik vind eigenlijk dat de functie van kunst is om iets te verzinnen dat we nog niet hebben, in het groot en in het klein. Dat is het enige wat mij een kick geeft: proberen iets te doen dat ik nog niet eerder gedaan heb. Anders wordt het saai. Daarom sprak het muzikale klimaat van Nederland mij ook aan: er heerst hier een open sfeer, waarin ruimte is voor verschillende en uitzonderlijke dingen.''

Componist Ron Ford is van Amerikaanse oorsprong, maar woont en werkt al ruim twintig jaar in Nederland. Zijn korte compositie Follow thy Flight wordt komend weekend tijdens de Nederlandse Muziekdagen in première gebracht door sopraan Barbara Hannigan en percussionist Arnold Marinissen. Ford baseerde zijn compositie op de tekst en het muzikale geraamte van een passage uit Wagners Siegfried. De titelheld bezingt hierin de vlucht van de woudvogel die hem naar zijn geliefde Brünnhilde zal leiden.

,,Ik ben beslist geen Wagnerkenner, maar ik houd de deur naar hem voorzichtig open. Ik vind dat je als componist geen alleskenner moet zijn, bovendien is het leuk om in de tweede helft van je leven nog dingen te hebben die je nog niet kent. Helemáál onbekend was Wagner ook weer niet voor mij. Ik vind opera een problematisch medium, vaak te lang en te duur. Ik heb wel vaker commentaren op opera's gemaakt, bijvoorbeeld Salomé Fast, voor het ASKO-ensemble. Onlangs componeerde ik tot mijn eigen verbazing met groot plezier een kinderopera, die hopelijk volgend jaar wordt uitgevoerd.

,,Ik ken de musici die Follow thy Flight gaan uitvoeren goed. Voor Arnold Marinissen heb ik al vaker stukken geschreven, en voor Barbara Hannigan wílde ik dat graag een keer doen. Elke zanger heeft zijn of haar unieke kwaliteiten. Dat is het fijne van componeren voor zang: elke stem is het lichaam van de zanger, en heeft unieke karakteristieken. De beweeglijkheid, flexibiliteit en subtiliteit van Barbara's stem zijn fenomenaal. Ze doorziet bovendien heel snel waar je als componist mee bezig bent.

,,Follow thy Flight is dan ook meer een stuk voor Hannigan en Marinissen dan een stuk voor sopraan en vibrafoon. Ik wilde van hun unieke virtuositeit gebruikmaken, maar wel op een ongebruikelijke manier. Het stuk is buitengewoon zacht, het heeft een soort schaduwvirtuositeit. De vibrafoon speelt met zeer lichte stokken, waardoor je eigenlijk slechts een schim van de noten hoort. De muziek is ook heel vluchtig, er zitten bijvoorbeeld veel voorslagen in. Barbara zingt een groot deel van het stuk absoluut pianissimo, dat geeft de virtuositeit iets intiems.

,,Ik zie de Nederlandse Muziekdagen als een momentopname van wat er gaande is in het Nederlandse componeren. Ze zijn niet alomvattend, er gebeurt natuurlijk nog veel meer, maar ik raad mensen heel erg aan om te komen. Het is ontzettend leuk om naar concerten te gaan juist om verrast te worden. Het is natuurlijk heerlijk om iets te horen dat je al kent, maar het is minstens even leuk om naar een concert te gaan waar je helemaal niets van weet, en open te staan voor de ervaring van `dát heb ik nog nooit gehoord!' Daar gaat moderne muziek eigenlijk over: verrast worden.''

Nederlandse Muziekdagen: 10 t/m 12/12 Vredenburg Utrecht en Radio 4. Concert Hannigan en Marinissen met werken van Ford e.a.: 11/12, 19 uur. Info: www.nederlandsemuziekdagen.nl, www.vredenburg.nl of 030-2314544.