Onkruid wieden met de klussenbus

Nederland telt eindeloos veel subsidieregelingen, fondsen en potjes ter ondersteuning van bijzondere projecten. Vandaag: een klussenbus met steun van Fonds 1818.

Als de schoffels, harken, bezems, bladermanden en de kruiwagen zijn ingeladen, start docent Eric Kiffers de klussenbus. Met zes leerlingen van de Laurentius Praktijkschool in Delft vertrekt hij richting verzorgingshuis De Lindenhof, een paar straten verderop. Kiffers en zijn leerlingen gaan deze ochtend bladeren ruimen en onkruid wieden in de tuin van De Lindenhof. Sanne en Melissa gaan de paden schoonvegen, de vier jongens gaan schoffelen. Als Marco zijn fluorescerende vest ónder zijn jas blijkt te hebben aangetrokken in plaats van eroverheen, legt Kiffers uit dat dat niet de bedoeling is. ,,Je werkt hier op straat en dan moet je zorgen dat je goed zichtbaar bent.''

Kiffers heeft zijn leerlingen goed voorbereid op deze `buitenles'. ,,Ik heb hun verteld dat als een bejaarde een praatje komt maken, dat ze dan met twee woorden moeten spreken. En dat als een bewoner vraagt of ze ook de bladeren in zijn of haar privé-tuintje willen opruimen, dat we dat natuurlijk even doen.'' Dan richt hij zich tot de vegende meisjes: ,,Alleen de bladeren in de container, hè, niet de hele tuin.''

Praktijkonderwijs, zoals in de tuin van De Lindenhof, staat centraal op de Laurentiusschool. De school is bedoeld voor leerlingen van 13 tot 18 jaar die een leerachterstand hebben en niet in staat zijn het reguliere voortgezet onderwijs te volgen. Vaak lopen ze ook achter in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. ,,Ze sluiten hun schoolperiode dan ook niet af met een diploma'', vertelt directeur Boudewijn van der Heijden. ,,Het gaat er om dat deze leerlingen via een stage werk vinden bij een bedrijf of doorstromen naar een ROC. Anderen vinden een baan bij een sociale werkplaats.'' Voor de stageplaatsen heeft de school contacten met ongeveer 120 bedrijven en instellingen in de Delftse regio: kleinmetaal, horeca, tuinders, de Technische Universiteit en de beddencentrale van een ziekenhuis [waar bedden worden afgehaald, ontsmet en weer opgemaakt, red.]

Omdat de sprong van de schoolbanken naar een stage waarin acht uur per dag moet worden gewerkt erg groot is voor deze leerlingen, kocht de Laurentius School drie maanden geleden een klussenbus. Daarmee kunnen praktijkdocenten met enkele leerlingen `op locatie' een klus uitvoeren. ,,Dankzij de bus kunnen we de leerlingen een opstapje laten maken naar een echte stage'', legt docent Eric Kiffers uit, terwijl hij een oogje houdt op zijn schoffelende leerlingen. ,,Daar zijn ze, als ze 14 of 15 zijn, nog te jong voor. Het gaat toch om leerlingen met een achterstand van zo'n drie jaar.''

Het geld voor de tweedehands bus, die 15.000 euro kostte, werd na bemiddeling van Rotary Vermeer Delft bijeengebracht door uitzendbureau Start en Stichting Fonds 1818 tot nut van het algemeen, dat 5.500 euro doneerde. ,,Fonds 1818 investeert in maatschappelijk vernieuwende projecten en daar valt praktijkonderwijs naar onze mening ook onder'', volgens Paul Cornelissen, trajectadviseur Jeugd en Maatschappij van het Fonds. ,,Praktijkonderwijs leidt niet op voor een diploma, maar is puur gericht op het vinden van werk.'' Fonds 1818 is de rechtsopvolger van de Nutsspaarbank en keert jaarlijks 10 miljoen euro uit aan zo'n duizend projecten in Den Haag en omgeving. Eerder gaf het Fonds 62.000 euro voor computers voor de scholen van de Laurentiusstichting en 43.000 euro voor een kooklokaal. Cornelissen: ,,Het vermogen van de Nutsspaarbank is na de verkoop ondergebracht in het Fonds 1818. Van de 10 miljoen euro opbrengst per jaar wordt 5 miljoen uitgekeerd aan jeugdprojecten.''

Om de bus te kunnen onderhouden, vraagt de Praktijkschool 45 euro per klus, die vaak enkele uren in beslag neemt. Zo gaan de leerlingen binnenkort aan de slag bij hotel Campanile in Delft, waar een kruidentuin wordt aangelegd, een hek wordt gerepareerd en onkruid gewied. ,,Omdat we de bus nog maar drie maanden hebben, zijn we nog contacten aan het opbouwen'', legt Kiffers uit. ,,Wie weet kunnen de leerlingen boodschappen of strijkwerk voor de bewoners van het verzorgingshuis doen, als de directie tevreden is over het werk in de tuin.''

Sanne en Melissa vinden het werken buiten school wel leuk, vertellen ze tijdens de lunch die wordt genuttigd in de laadruimte van de klussenbus. Melissa weet al dat ze later bij een tuinder wil werken, zoals ze nu op zaterdag en in de vakantie doet. Op de vraag wat voor werk ze doet, antwoordt ze: ,,Plantjes stekken, onkruid uit de potjes halen en stekjes poten.'' Als Eric Kiffers vraagt welke plantjes ze stekt, barst ze in lachen uit. ,,Ja meester, dat vraagt u steeds, maar ik weet het echt niet.'' Kiffers: ,,Schrijf dan in je agenda dat je dat aan je baas moet vragen en dan vertel je dat volgende week in de klas. En neem dan een stekje mee voor in de kas. Maar altijd eerst vragen of dat mag, hè? En niet met volle mond praten.''

Dit is een serie over bijzondere fondsen, subsidies en potjes. Volgende week: een zeilreis met subsidie uit Brussel.