Hitsige Potter-stier op de pAn

De kunst- en antiekbeurs pAn Amsterdam opent morgen voor de 18de keer. Van oudheid tot en met kunst uit 2004.

Een levensgrote pelikaan ontvouwt zijn vleugels in de stand van Kunsthandel Vecht op de pAn Amsterdam. De art deco-achtige bronzen vogel, gisteren kersvers aangevoerd uit het atelier van kunstenares Hetty Heyster, past wonderwel in de omgeving van schilderijen, middeleeuwse madonnabeelden en antiek glaswerk in de stand.

De combinatie lijkt een afspiegeling van het aanbod op de 18de kunst- en antiekbeurs pAn in de RAI, waar oud en nieuw elkaar treffen. Vanavond is de officiële opening, morgen gaan de met witte amarylissen opgeluisterde straten met de stands vol kunst en antiek open voor het publiek. Er zijn 96 Nederlandse en 14 Vlaamse deelnemers. De nadruk ligt op de oude kunst, antiek, Aziatische kunst en etnografica, maar de afdeling moderne kunst is de laatste jaren gegroeid, evenals de fotografie, waarmee de beurs in 2001 is begonnen. Van de acht nieuwkomers op de beurs zijn er zes die zich richten op moderne en eigentijdse kunst. Galerie De Rijk presenteert vijf jonge, internationale kunstenaars, die samen met anderen het project Personal Structures vormen. Er zijn intrigerende objecten bij van gerold papier, die er zo aaibaar uitzien dat er al vóór de opening een bordje `niet aankomen' nodig was, maar ook reeksen beschilderde kubussen waarmee de koper zijn eigen compositie kan maken.

Het gaat de kunst- en antiekbranche niet voor de wind de laatste jaren. Potentiële kopers houden hun spaargeld liever vast in afwachting van economisch betere tijden, en verkopers moeten zich meer inspannen om hun vaak hoge investeringen vergende waar aan de man te brengen. Desondanks heeft de pAn, waar streng toezicht wordt gehouden op kwaliteit en authenticiteit van het aanbod, vorig jaar behoorlijk gedraaid. Met de moderne kunst en de foto's, die al vanaf zo'n 1000 euro te koop zijn, hoopt de beurs meer jong publiek te trekken. Ook naar andere kanten slaat de beurs zijn vleugels uit. Zo laat de organisatie dit jaar voor het eerst de 19de-eeuwse neo-stijlen toe, mits ze een eigen karakter en artistieke verdienste hebben en geen letterlijke kopieën zijn van oudere stijlen. Een voorbeeld uit deze zogenoemde `lelijke tijd' is te vinden bij John Endlich die twee sierlijk gevormde kandelabers heeft in neo-rococostijl.

Onder de opvallende werken dit jaar is een klein doek van een stier van Paulus Potter in een opmerkelijke pose. Het dier dekt een koe, gadegeslagen door een minnekozend stelletje en een paar met een kind. Van een andere orde is een collectie van zo'n dertig kristallen Franse klokken. Juwelier Inez Stodel heeft een vitrine met zeewezens ingericht waaronder een minuscuul mozaïekje uit Rome waarop een god over het water wordt voortgetrokken door zeeschildpadden. Miniatuurschilderingen uit India, ruim dertig stuks, zijn te vinden bij Polak Works of Art met onder meer scènes uit de Indiase literatuur, muziek en mythologie. Zeeschilderspecialist Rob Kattenberg heeft een kleurrijke, uitvouwbare plattegrond van Rotterdam, gezien vanaf de Maas, in 1694 gemaakt voor het stadsbestuur.

Bij veel stukken hoort een interessante historie en handelaren kunnen er met verve over vertellen. Zo bezit Archea Ancient Art een Egyptische faraokop die ooit als straatsteen was hergebruikt en jarenlang onder vele voetstappen eenzijdig sleet tot een voorbijganger er een oor aan ontdekte. De kei is nu aan een derde leven begonnen als kostbaar kunstobject.

pAn Amsterdam, RAI-Parkhal, 5 t/m 12 dec, dag 11-19u, 12 dec 11-18u. Inf. 020 5491012, www.pan-amsterdam.nl