`Elk seizoen moet weer beter zijn'

Jon Cassar is de regisseur van de thrillerserie `24'. In Los Angeles is hij bezig met het vierde seizoen. ,,De actie houdt niet op.''

Jon Cassar is de belangrijkste regisseur van de thrillerserie 24. Hij deed tien van de 24 afleveringen van het tweede en van het derde seizoen. Hij is nu in de studio in Los Angeles bezig met de delen elf en twaalf van het nieuwe seizoen, dat in Amerika vanaf begin januari door tv-kanaal Fox wordt uitgezonden. In de lunchpauze heeft hij even tijd voor enkele telefonische vragen.

Cassar is 46 jaar en volgde de filmacademie in Toronto. Hij begon als cameraman, gespecialiseerd in opnames vanaf de schouder met een steady-cam. Hij regisseerde veel tv-series, waaronder Nikita, een eerdere productie van de makers van 24.

De serie 24 vertelt in 24 afleveringen van – inclusief reclame – een uur de gebeurtenissen van een etmaal. Er is dus geen verdichting van tijd. Op het tv-scherm zie je regelmatig in vier kaders tegelijk wat er in de diverse verhaallijnen gebeurt. Steeds komt er een klok in beeld die de spanning verder opvoert. Sinds een paar weken is de derde reeks op de Nederlandse tv. Daarin krijgt de hoofdpersoon, anti-terreuragent Jack Bauer (gespeeld door Kiefer Sutherland) te maken met een dodelijk virus dat terroristen dreigen los te laten in Los Angeles.

Hoeveel werk is `24' voor u?

,,Ik ben er bijna elf maanden per jaar mee bezig. Dit is mijn derde jaar. 24 is een ambitieuze serie met filmachtige eigenschappen. En het is een soort van real-time televisie, wat het extra moeilijk maakt. De personages en verhaallijnen moeten elk seizoen weer beter zijn. Dat is mijn uitdaging, het wordt elk jaar moeilijker. Je kan maar zo veel verrassingen bedenken.''

In welk opzicht is de derde serie beter dan de tweede?

,,Het is net als met ijsjes. De ene vindt de tweede reeks beter en de andere de derde. Alle jaren hebben hun fans. Wat ik persoonlijk goed vind aan de derde serie is dat de held, Kiefer Sutherland, moet vechten tegen een drugsverslaving. Hem zien worstelen met dat probleem maakte het voor mij als regisseur interessant.''

Kunt u al iets zeggen over de vierde reeks?

,,Het grootste verschil zit in de personages. Vrijwel alleen Bauer is nog over. Het verhaal speelt ongeveer anderhalf jaar na het einde van de derde reeks. Bauer werkt niet meer bij CTU. Terrorisme speelt natuurlijk wel weer een rol. Veel meer kan ik niet zeggen, want de eerste aflevering wordt een grote verrassing. Die begint op één manier, maar tegen het einde wordt het helemaal anders. De bedreiging is ook wat complexer. Als je de derde serie spannend vond, dan wordt dit jaar ongelooflijk, de actie houdt niet op.''

Wat is er veranderd dan?

,,Niets, het is nog steeds 24. Er is nog steeds een opwindend verhaal, er zijn nog steeds interessante personages, je weet nog steeds niet wie je kunt vertrouwen. Het verschil zit in het verhaal en de mensen.''

Is `24' na drie reeksen een techniek geworden?

,,Ergens wel, de figuren worstelen de hele tijd en steeds als ze denken dat er een oplossing komt, volgt een nieuwe draai in het verhaal. De manier waarop we het filmen is bijzonder, met twee camera's die altijd bewegen. We zijn de enige tv-serie die dat zo doet, al hebben anderen het, zonder succes, geprobeerd. En natuurlijk zijn de schermen met kaders uniek. Die filmische stijl past perfect bij het verhaal, het is even spannend. Ik ben gek op deze manier van filmen, want de acteurs moeten non-stop doorgaan. We nemen het niet op met steeds een regeltje tekst, maar net als in het theater spelen we een hele scène.''

Is `24' ergens ook een soapserie?

,,Absoluut. En high-adrenaline soap. Soap betekent eigenlijk gewoon dat het een vervolgverhaal is, met overdreven personages en verhalen; en dat is 24. Een soap met een sexy, modern, spionnensfeertje.''

U werkte met de bedenkers van de serie, Joel Surnow en Bob Cochran, in 1997 samen aan de serie `Nikita'.

,,In Nikita had je ook die spanning rond de hoofdpersoon, maar in steeds een ander verhaaltje. Op een dag zei Joel tegen mij, weet je wat, we gaan een hele serie maken over één missie. Nikita was de moeder van 24, geen twijfel mogelijk. We hebben daar veel geleerd.''

Martelen was belangrijk in `Nikita'. Sinds de tweede serie gebeurt dat in `24' misschien wel te veel.

,,Ja, dat vind ik ook. Het is een van onze grootste problemen. Je moet informatie los krijgen van mensen en we hebben geen uren de tijd.''

Wordt het minder in de vierde serie?

,,Uh, nee. Ik zou graag ja zeggen, maar het is nee.''

Wat komt er na `24/4'?

,,Waarschijnlijk mijn eigen tv-serie. Dat is mijn droom.''

`24', derde reeks, zondag Yorin, 21u. Herh. woensdag RTL5, 22.25u.