Havenbedrijf geeft Betuwelijn een zetje

Het Havenbedrijf Rotterdam en spoorbeheerder ProRail willen enkele miljoenen euro's investeren in een nog op te richten exploitatiemaatschappij voor de Betuwelijn. De twee investeerders zien uitstekende perspectieven voor de goederenlijn en verwachten voor 2015 ongeveer 30 miljoen ton goederen via de spoorlijn te vervoeren.

Het is de bedoeling dat de nog op te richten exploitatiemaatschapij onafhankelijk opereert van haar sponsors. Wel is in het businessplan voor de goederenlijn rekening gehouden met de wensen van vervoerders en verladers uit de haven die niet alleen de lijn willen gebruiken voor het vervoer van containers, maar ook voor kolen, ertsen en gevaarlijk stoffen

Het optimisme over een rendabele exploitatie van de lijn wordt versterkt door de verdere ontsluiting van Oost-Europa per spoor. Bovendien heeft Duitsland steeds meer kolen nodig omdat de energiecentrales op die brandstof worden gestookt.

Het Havenbedrijf ziet zich volgens een woordvoerder niet als ,,risicodragende partner'' in de Betuwelijn en wil na enkele jaren weer uit de exploitatiemaatschappij stappen. Het Havenbedrijf en ProRail zijn bereid eenmalig enkele miljoenen euro's als startkapitaal in de organisatie te stoppen, zodat de Betuweroute een duwtje in de rug krijgt. Het Havenbedrijf beschouwt de deelname als een geringe investering. ,,Maar centraal bij deze investering staat dat de perspectieven voor de Betuweroute er goed uit zien'', zegt de woordvoerder van het Havenbedrijf.