Gefileerde vrouwen

De drie gratiën zijn onherkenbaar. Nog niet zo lang geleden sierden ze ontelbare bushokjes, om reclame te maken voor de zomermode van H&M. Nu hangen ze uitgebeend aan de muur van Galerie Diana Stigter. Hun ogen zijn uitgestoken, hun huid is gefileerd. De enige restanten van hun schoonheid zijn hun haarbossen en volrode bovenlippen.

De beul van de drie mannequins heet Amie Dicke (Rotterdam, 1978). Met chirurgische precisie, en met een vlijmscherp scalpel, gaat zij reclameposters van mode- en cosmeticamerken te lijf en ontdoet topmodellen van hun gezichten. Soms volgt ze de spieren in hun lichamen, of de patronen van hun kleding. Een andere keer laat ze de vrouwen moeiteloos overlopen in een Jugendstil-achtig bloemmotief. Wat na de operatie overblijft is een ragfijn skelet van papier, een soort bloedvatenstelsel, dat losjes met spelden aan de muur bevestigd kan worden.

Het zijn kunstwerken van een wonderbaarlijke schoonheid, die tal van associaties oproepen. Door hun holle, zwartomrande ogen krijgen de vrouwen een gothic-achtig uiterlijk, de zwarte strepen op hun wangen doen denken aan de uitgelopen make-up van Alice Cooper. Tegelijkertijd hebben ze met hun weelderige draperieën – wetlook! – ook wat weg van Griekse goden. Het zijn hoe dan ook geestverschijningen; lege lichamen die opgevuld worden door het wit van de muur.

Dicke heeft met haar knipsels – of cut-outs, zoals ze ze zelf noemt – in korte tijd veel succes behaald. Ze had tentoonstellingen in New York en Los Angeles, en zal binnenkort exposeren in Tate Modern in Londen en Frankfurt. Uitgeverij Artimo bracht onlangs een prachtige catalogus met de naam Void uit. Bladerend door deze glossy, en rondwandelend over de tentoonstelling, is er echter één prangende vraag die zich opdringt: wat komt hierna? Dicke heeft alle variaties inmiddels wel gehad. Op de expositie hangen posters waaruit zoveel is weggesneden dat er alleen een soort kantwerkje is overgebleven, maar ook voorstellingen die nog vrijwel intact zijn en alleen wat Fontana-achtige inkepingen vertonen. De kunstenaar beheerst haar techniek tot in de puntjes. Beter kan niet.

Dat Dicke over genoeg lef beschikt om radicaal het roer om te gooien, heeft ze al eerder bewezen. Een paar jaar geleden, toen ze eindexamen deed aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, maakte ze veel indruk met fikse sculpturen van marsepein en gestolde vloeibare suiker. Het bleken afgietsels van haar kruis en de binnenkant van haar benen. Een duidelijk statement: hier sta ik. Daarna vertrok de toen 23-jarige voor langere tijd naar New York.

Nu heeft ze plannen voor een cut-out op billboardformaat, vertelde Dicke in een recent interview. Het liefst zou ze het reusachtige ding hangen op een New Yorkse gevel, ergens in Soho bijvoorbeeld. Dat moet een soort uitsmijter worden, daarna gaat ze weer op zoek naar iets anders.

Void, nieuw werk van Amie Dicke. T/m 8/1 in Galerie Diana Stigter, Hazenstraat 17, Amsterdam. Di-za 13-18u. Inl: 020-6242361, www.dianastigter.nl