Speculatiestrop in Chinese luchtvaart

De hele Chinese luchtvaart dreigt tot stilstand te komen als China er niet in slaagt een speculatiestrop bij zijn brandstofleverancier in Singapore te verhelpen. Daarbij is onduidelijk of er sprake is van handel met voorkennis. Dat meldden vandaag verscheidene Aziatische media.

Het gaat om China Aviation Oil Holdings, een staatsmonopolist gevestigd in Peking, wiens dochter, China Aviation Oil Singapore, in Singapore een strop van ten minste 550 miljoen dollar heeft geleden met de handel in derivaten.

Het dochterbedrijf gokte erop dat de olieprijs op de termijnmarkt van Singapore, die in oktober op 30 dollar stond, zou dalen, maar de prijs steeg tot 55 dollar per vat.

Deze dochter, aan de beurs van Singapore genoteerd en de `lieveling van de beleggers', verzorgt vrijwel de hele brandstofvoorziening voor de commerciële luchtvaart in China, die op zijn beurt dankzij booming China hoogtijdagen beleeft.

De topman van het dochterconcern is van zijn taken ontheven en een team uit Peking heeft in Singapore de dagelijkse leiding overgenomen en onderzoekt nu de schade. Dat laatste doet ook de beurs van Singapore, waarbij het voor de beursautoriteiten de hamvraag is waarom er een maand is verstreken voordat zij pas van de strop op de hoogte werden gesteld. Volgens de Hongkongse krant South China Morning Post is onduidelijk of het moederbedrijf de transactie van de dochter had goedgekeurd.

Ook wekt het bevreemding dat de moeder in oktober opeens met grote haast een belang van 15 procent in de dochter verkocht tegen een korting van 14 procent. Dat gebeurde via Deutsche Bank. De transactie leverde de moeder 117 miljoen dollar op. In beurskringen vraagt men zich af of sprake is van handel met voorkennis.

Onduidelijk is overigens ook wanneer precies de Chinese luchtvaart met acute brandstoftekorten te maken krijgt. Er zijn momenteel geen gegevens over de brandstofvoorraden op de Chinese luchthavens bekend. Normaal gesproken zou er tot juni volgend jaar voldoende brandstof moeten zijn. China Southern Airlines verklaarde tegen de Hongkongse krant geen problemen te verwachten. China Eastern Airlines verklaarde dat problemen als die in Singapore kunnen ontstaan doordat in China zelf geen termijnmarkten bestaan en het indekken tegen risico's via het buitenland voor Chinese bedrijven een ingewikkelde zaak is.

Financiële media trekken een vergelijking met Nick Leeson die in 1995 in Singapore door speculaties 1,2 miljard dollar verloor en de statige Barings Bank opblies.