NOS verlangt garanties bij bod tv-rechten

De NOS verbindt eisen aan de bieding op de uitzendrechten van het eredivisievoetbal. De omroep wil dat bij de aankoop van de rechten strikte journalistieke onafhankelijkheid is gegarandeerd.

Dit heeft een woordvoerder van de Publieke Omroep, waar de NOS onder valt, vanochtend bevestigd. NOS Studio Sport heeft naar aanleiding van de verkoop van de rechten ongeveer 130 vragen gesteld aan de ECV, maar daar geen bevredigend antwoord op gehad. Om die reden heeft de omroep een `geconditioneerd' bod uitgebracht.

Volgens voorzitter H. Bruins Slot van de raad van bestuur van de Publieke Omroep moet er ,,volstrekte helderheid'' komen. ,,Wat wij willen kopen zijn uitzendrechten. Wij geven aan de ECV [de verenigde clubs in het betaald voetbal] geen zendtijd cadeau met nog eens reclamegeld toe. Ik vind het de taak van Publieke Omroep om deze voorwaarden te stellen, hopelijk komt hierdoor een maatschappelijk debat op gang'', verklaarde hij.

Gisteren sloot de termijn om te bieden op de voetbalrechten die in verschillende pakketten zijn onderverdeeld. Behalve op de samenvattingen voor de zondagavond kan ook op het recht worden geboden op wedstrijden live uit te zenden. De Eredivisie CV (ECV) bepaalt in de voorwaarden onder meer dat een koper de beelden op bepaalde tijdstippen moet uitzenden, dat in het programma voetbal (en dus geen andere sport) centraal moet staan en dat allerlei reclames rondom de uitzendingen moeten worden uitgezonden. Recentelijk waren de rechten jaarlijks goed voor meer dan vijftig miljoen euro.

De voorzitter wil niet zeggen of hij denkt dat door deze opstelling de kansen van Studio Sport op het verkrijgen van de rechten zullen slinken. ,,Het zou me wel verbazen als de ECV en de voetbalclubs niet gevoelig zijn voor onze argumenten.'' Volgens Bruins Slot heeft Publieke Omroep een maatschappelijk verantwoord financieel bod gedaan, dat evengoed nog aanzienlijk is. ,,Wij zijn niet bescheten en doen niet voor niets mee in deze procedure.''

Behalve de NOS hebben de commerciële zender van John de Mol, RTL Canal+ op de tv-rechten geboden. SBS verklaarde gisteren te hebben afgezien van een bod. Deze zender beschikt al over het recht om eerste-divisievoetbal en bekervoetbal uit te zenden, wat buiten de nu lopende verkoop valt. Een verrassende bieder is telecombedrijf Versatel dat live-wedstrijden via een breedbandverbinding wil aanbieden. Mocht het bedrijf, waarvan John de Mol 25 procent in handen heeft, de rechten binnenhalen, dan zal het zijn telecomnetwerk versneld `uitrollen' en een dekking van 95 procent van de huishoudens behalen.