Winstverdubbeling voor ThyssenKrupp

Het Duitse staalconcern ThyssenKrupp heeft de nettowinst in het 30 september beëindigde gebroken boekjaar 2003/2004 dankzij de hoge staalprijs meer dan verdubbeld tot 512 miljoen euro. Dat is de hoogste winst sinds de fusie van Thyssen en Krupp in 1999, zo maakte de derde staalproducent van Europa vanmorgen bekend.

De omzet steeg met 11 procent tot 39,3 miljard euro. Voor het 1 oktober begonnen boekjaar 2004/2005 verwacht ThyssenKrupp een verdere omzetgroei tot boven de 41 miljard euro en een gelijkblijvende winst voor belastingen. Die steeg het afgelopen boekjaar van 774 miljoen tot 1,6 miljard euro, een ruime verdubbeling. Zonder bijzondere posten kwam de winst voor belastingen op 1,75 miljard euro.

Bestuursvoorzitter E. Schulz van ThyssenKrupp benadrukte vanmorgen in een toelichting dat het concern de winstverdubbeling heeft bereikt in een tijd dat de economie in Duitsland en de Europese Unie maar matig groeit. ,,We hebben vooral geprofiteerd van mondiale ontwikkelingen'', aldus Schulz.

De staalprijzen zijn wereldwijd met tientallen procenten gestegen als gevolg van de sterk gestegen vraag naar staal in China. Daar tegenover stond een sterke stijging van de prijs van grondstoffen, die ook duurder geworden zijn doordat China overal op de wereld voorraden opkoopt.

Volgens Schulz was ThyssenKrupp het afgelopen boekjaar 28 procent meer kwijt voor ijzererts, 21 procent meer voor cokes en 47 procent meer voor schroot. Grondstoffen als nikkel en chroom, die gebruikt worden als bekledingslaag voor een aantal staalproducten, stegen meer dan 60 procent in prijs. De vrachttarieven voor ijzererts en steenkool verdubbelden. Ook de stroomprijzen stegen.

ThyssenKrupp heeft volgens Schulz niet alle stijgingen van grondstofprijzen kunnen doorberekenen aan afnemers, doordat het bedrijf gebonden is aan langetermijncontracten met grote afnemers zoals de auto-industrie, waarin prijzen voor langere tijd zijn vastgelegd. Mede hierdoor droeg de divisie van ThyssenKrupp die staal levert aan de auto-industrie minder bij aan de winstgroei dan de twee divisies die stalen halffabrikaten en liften leveren.

ThyssenKrupp is niet het enige Europese staalconcern dat profiteert van de hoge staalprijs. Het Luxemburgse Arcelor, de grootste staalproducent van Europa, verzesvoudigde de nettowinst in het derde kwartaal van dit jaar tot 629 miljoen euro, op een 15 procent hogere omzet van 21,8 miljard euro. De nummer twee, het Brits-Nederlandse Corus, behaalde in het eerste halfjaar van 2004 de eerste nettowinst in zijn bestaan: 100 miljoen pond (145 miljoen euro), tegen een verlies van 125 miljoen pond het jaar ervoor. De omzet van Corus steeg met 11 procent tot 4,5 miljard pond.