Claire Danes

Ze werd bekend als Julia, studeerde ondertussen af aan Yale en nu mag Claire Danes alweer met een Shakespeariaans personage stoeien in `Stage Beauty'.

Het is heerlijk hoe de filmgeschiedenis soms rechtvaardig is. De lijst met acteurs die bepaalde rollen hadden moeten hebben, eigenlijk gekregen hadden of beter hadden kunnen spelen is eindeloos. In het geval van Claire Danes is het gelukkig dat ze op het laatste moment besloot om de rol van Rose in Titanic níet te spelen. Zo kreeg de wereld Kate Winslet en Danes haar aanbevelingsbrief voor Yale van regisseur Oliver Stone, met wie ze in plaats van de blockbuster Titanic, het hoogst intrigerende, maar commercieel geflopte U-Turn (1997) draaide.

De op 12 april 1979 in New York als Claire Catherine Danes geboren filmster had die studentenjaren nodig om volwassen te worden, vertelde ze later, om van het kindsterretje uit de televisieserie My So Called Life, te veranderen in de actrice uit het Oscarwinnende The Hours (2002) en een hoofdrol te spelen in Thomas Vinterbergs It's All About Love (2003).

Achteraf kan het ook als een tactische pauze worden beschouwd. Door even in de luwte te verdwijnen kon ze haar puppyvet kwijtraken en de kinderlijke trekken van Julia verliezen, de doorbraakrol die ze tegenover Leonardo DiCaprio speelde in Baz Luhrmans Romeo + Juliet.

Het fragiele meisje, meer een Ophelia eigenlijk, veranderde in een zelfbewuste jonge vrouw, die vorig jaar zonder haperen een machinegeweer hanteerde in Terminator 3: Rise of the Machines.

In Stage Beauty keert ze weer terug naar de Shakespeariaanse tijden, nu echt kun je beter zeggen, want Australiër Luhrman situeerde het Verona van de Montagues en de Capuletti's op Venice Beach, met hiphoppende gangsta's. Het is een toepasselijke rol, van het kleedstertje dat de eerste vrouwelijke actrice op het Engelse toneel wordt. En ze ontmoette er haar Romeo in de gedaante van tegenspeler Billy Crudup. Danes zelf kon, als vanaf haar elfde in kindercursussen ook op het Lee Strasberg Institute geschoolde method actrice in ieder geval voldoende putten uit haar eigen metamorfoses, van mooi eendje naar nog mooiere zwaan bijvoorbeeld.

Haar grote voorbeeld is Meryl Streep, met wie ze ook vaak vergeleken wordt en naast wie ze bibberend van de zenuwen op de set stond van The Hours. Maar dat viel mee: ,,Ze is een schreeuw en een gil.'' Maar haar eerste idool was Madonna, die ze als vijfjarige op televisie zag optreden. Volgens Danes realiseerde ze zich toen dat optreden een roeping en een beroep kon zijn. Het moet de aanblik van een klein eigenwijs meisje zijn geweest dat toen met haar handen op haar rug tegenover haar ouders ging staan en stelde dat ze `trouw aan haar kunst moest zijn.'